Translate

onsdag 24 oktober 2012

Temablogg: Utredning - lillebror utreds

Jag har hakat på temabloggarna. Så detta inlägg handlar om utredning, som är veckans tema. Det passar rätt bra, eftersom lillebror är under utredning för närvarande. Och jag har faktiskt inte skrivit något inlägg och berättat hur det går.

Lillebror är alltså under utredning för autism och ADHD. Det är vi föräldrar som tryckt på för att vi sett hans svårigheter och insett vad de kan bero på. Vi vill inte vänta med utredning tills det gått snett för honom i livet. "Vi avvaktar" och "Vi ger honom chansen att mogna" är inget för oss. Varför vänta, när vi kan hjälpa honom redan nu? Och se till att han får fortsätta att vara lycklig i sitt lilla liv. Vi vill inte missa att hjälpa lillebror, bara för att M har mer problem än honom. Som specialpedagogen så klokt så: "Nu ska vi inte jämföra med M. Vi ska jämföra 'lillebror' med andra barn i hans ålder."

Vi har gjort färdigt alla besök på BUP och väntar på resultatet, som kommer i december. Jag vet ärligt talat inte om han kommer få en autismdiagnos. Visst har han många autismdrag, men det var också många frågor vi svarade nej på under djupintervjun. Som det här med rutiner och specialintressen, som han inte har. Och under lekobservationen, så lekte han bra. Visst har han en del svårigheter med fantasilek och mentalisering, och säkert något annat som jag inte uppfattade. Men annars är han en rätt levnadsglad, orädd, vanlig unge. Inte en enda gång under lekobservationen, fick han ångest eller hakade upp sig på något. Han var glad och nyfiken och hängde med rätt bra på det mesta. Däremot så skuttade han eller var i rörelse på annat sätt, under hela besöket. Om han får en autismdiagnos eller inte, beror på var de drar gränsen, tror jag. För man kan ju ha en del autismdrag, utan att det leder till diagnos.

Det känns ändå rätt att vi dragit lillebror genom en autismutredning. Som jag sa till utredarna:

"Det spelar egentligen mindre roll om eller vilken diagnos han får. Det som är viktigt för oss, är att ni ringar in hans svårigheter och hjälper oss hjälpa honom med dem, redan nu."

"Det är så man ska se det." fick jag till svar.

Fast jag tror i och för sig, att han får den där andra diagnosen: ADHD eller motsvarande diagnos som finns för mindre barn. (Han fyller 5 år i januari.) Jag blir rätt förvånad om han inte får den, faktiskt..... Men mera om det i december när vi får svaret på utredningen.

Om ni vill läsa mina övriga inlägg om utredning, hittar ni dem här, eller genom att klicka på "Utredning" längst ner i bloggen.

http://aspergermamma.blogspot.se/search/label/Utredning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar