Translate

onsdag 17 oktober 2012

Räkna till 10, fortsättning

När jag lyssnade på doktor Ross Greene, så var det en sak jag reagerade på och det var det här med att räkna till 10. Han säger att räknandet tillhör det han kallar plan A, och som man bör undvika. Alltså att föräldern bestämmer och tvingar sin vilja på barnet. Det är inte bra för något barn, även att det funkar på vissa barn. (Det finns många tips på hans sida om bättre strategier för alla barn.)

Jag har tidigare skrivit om räknandet i detta gamla inlägg, som en strategi som funkar. Jag blev lite villrådig när jag hörde vad Ross sa. Jag tycker ju att han har så rätt i allt han säger, så jag blev rätt konfunderad. Hade jag gjort helt fel? Det funkade ju och M var glad.

Idag när vi skulle till dagis testade jag denna strategi igen. Denna gång på lillebror. Han var ovanligt bångstyrig. Sprang bara iväg och vägrade samarbeta. Så jag testade: "Innan jag har räknat till 10 ska du ha hunnit hit." Det funkade toppen. På tre var han hos mig. "Innan jag har räknat till 10 ska du ha hoppat i overallen." Även det funkade." Och så testade jag med några saker till. Det funkade perfekt!

När vi var klara, log han stort och sa: "Mamma du föjlojade hela tiden. Du vaj föj långsam."

Jag låtsades upprörd över detta faktum. "Åh nej, jag vill inte förlora hela tiden. Du var för snabb. Attans!" Han fnissade förnöjt.

Han såg det alltså som en tävling. Inte som att jag bestämde. Det var en kul lek för honom. Som han vann.

Jag tänker att det här med att räkna med ett litet barn på detta sätt, är något helt annat än att tvinga en tonåring till att lyda genom att börja räkna. Jag har ju inte sagt vad som händer efter 10 till barnen. Det vet jag inte själv - förmodligen inget, så jag är glad att de inte genomskådat detta. Jag uttalar inget hot eller så. Är det underförstått i det Dr Greene menar? "Nu gör du som jag säger. ANNARS........" Då är det väl nåt helt annat, än mitt räknande? Och definitivt plan A.

Så länge barnen tycker det är kul kommer jag nog fortsätta med räknandet. Vi är lite desperata efter strategier som funkar på lillebror..... Men när någon protesterar, som M gör ibland, kommer jag/vi sluta. För jag tror att Dr Greene har rätt i det mesta. Så fort räknandet blir plan A ska man sluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar