Translate

tisdag 23 oktober 2012

Kopplingar mellan kost, syn och autism


Socker och tillväxtfaktorer

Jag rekommenderar er starkt att titta på Sugar: The bitter truth med professor Lustig som handlar om hur skadligt fruktos (=fruktsocker) är. Väl investerad tid i era liv, jag lovar! Sammanfattat: Fruktos funkar nästan likadant i kroppen som etanol (=alkohol), förutom att man inte blir full av det. Fruktos gör oss feta, sjuka och dessutom beroende av det. Alkohol är ju fermenterat socker, så det är logiskt att det påverkar kroppen på liknande sätt. Doktor Lustigs råd: Ta bort alla söta drycker även juice som egentligen är samma sak som cola + c-vitamin. Det är dock okej att äta frukt, eftersom frukt innehåller fiber och relativt lite fruktos, samt annat som levern mår bra av.

Hos kostdoktorn läser jag att socker och stärkelse även misstänks ge närsynthet. Att det ger ökade halter av tillväxtfaktorer, som gör att ögonloben växer för mycket. Efter att ha sett professor Lustig gå igenom vad fruktos gör i kroppen, känns det inte alls orimligt.

Även mjölkprodukter sägs innehålla en tillväxtfaktor som är avsett för att kalvarna ska öka i vikt. Påverkar detta också våra barns växande ögon? Och övriga kroppen?


Opiat-teorierna och Concerta

Sen har vi det här med opiat-teorierna (som jag själv tror på). Om det nu är så att gluten och kasein tar sig in i hjärnan och binder till samma receptorer som morfin, så funkar de ju som en drog. Om än en mild. Och knarkare och fulla människor har ju lite speciella ögonrörelser, eller hur? Så varför skulle inte gluten och kasein kunna påverka ögonen, om än tillfälligt hos vissa känsliga individer? Fast de flesta av svenskarna äter ju mjölkprodukter och spannmål varje dag, så svenskarna hinner kanske inte få det ur kroppen, för att ha något att jämföra med? Ni kan själva lyssna på  Charlotte Albertsson Erlandsson i TV4, med flera, om opiatteorin.

Jag har även en facebookvän som är aspergare och har ADHD, som skriver att hon är ett undantag. Medicinerna som brukar funka på de som har ADHD, funkar inte för henne:

"Då jag provade olika centralstimulanta + då jag åt en högre dos Ritalin. Var jag fladdrig inte bara i tankarna, utan i synen också. Urjobbigt!"

Hon skriver även att hon ibland får tunnelseende:

"Tunnelseendet hör ihop med att jag upplever det som att uppmärksamhetsbristen ökar. Jag har ingen koll på vad som sker runt mig. Och tror att detta har med rekylen att göra. När medicineffekten avtar."

Jag får upp några träffar när jag googlar på tunnelseende och ADHD-medicinerna. Så ADHD-medicin kan påverka synen? Och då kanske rimligtvis till det bättre, eftersom så många vuxna är nöjda med sin medicin? Eller?

Igen: Varför skulle inte gluten och kasein kunna påverka synen, fast negativt? Även om de inte gör det rent fysiskt (ingen större ögonlob som av socker), så påverkar det kanske synupplevelsen för stunden?


Det föränderliga hjärnan

Jag fick tips om boken The Brain That Changes Itself. Om man läser på wikipedia, så står det om neuroplastisitet:

"it renders our brains not only more resourceful, but also more vulnerable to outside influence"

Så då undrar jag vad som händer när hjärnan får i sig nedbrytningsprodukter från gluten och kasein under ett helt liv, kanske till och med från tiden i livmodern?  Vad händer med de som är extra sårbara rent genetiskt? Vad händer med ens hjärna om man har perceptuella svårigheter från dag 1? Hur utvecklas den? Kan det vara så att det är gluten och kasein som skapar NPF? Jag säger inte att det är så, men jag kan inte låta bli att undra. (Fruktos ska tydligen inte påverka hjärnan. Vi blir inte fulla av fruktos.)

Om man inte ser ansikten ordentligt, får man svårare att tolka andra människor under hela sin uppväxt. Man drar sig kanske undan mer? Om man ser i 2D tvingas man att leta system i tillvaron för att förstå den 3:e dimensionen och använda andra sinnen, som blir förstärkta? Den plastiska hjärnan väljer att göra så för att överleva, precis som den kan stänga av synintrycken från ett fullt  fungerande öga, så som Kaplan beskriver och som också hänt Sabina. Hjärnan kanske också blir otroligt smart på annat, som funkar bättre för individen. Som det auditiva. Många med Aspergers minns föreläsningar ordagrant eller har perfekt gehör. Eller så kanske hjärnan blir smart på matematik, eftersom man lärt sig se system i tillvaron. Ja, nu spekulerar jag. Det fattar ni hoppas jag...... Men har någon på allvar funderat på detta? Länka gärna, om ni vet något.

Jag vill tillägga att det självklart finns en genetisk komponent här. Att det är olika flera gener som ger autism. Men hur och varför? Och är det samma orsak för alla, eller flera olika? Det vet man inte. Det är kanske intolerans mot gluten och/eller mjölk och/eller nåt mer, hos vissa (eller alla)? Gluten och mjölk är ju relativt nya födoämnen i mänsklighetens historia, så det är tveksamt om vi genetiskt har anpassat oss till dem. Det kan man läsa om i Staffan Lindebergs bok. Och som sagt: Påverkar även dagens höga doser av fruktos? Är det inte så att många som har ADHD, är sockerberoende? Vilket kom först: Hönan, eller ägget?


Är det reversibelt, helt eller delvis?

Jag kan inte släppa att M har fått helt annorlunda ögonrörelser, sen vi la om kosten. Vi har knappt ens pratat om det här med att titta folk i ögonen, med honom. Vi har tvärt emot lagt ner alla sådana diskussioner, eftersom vi insett att han tittar bort av en god anledning. Och så tittar han folk i ögonen, gång på gång på eget initiativ numera och ler. Han eftersöker information i våra ansikten genom att titta på oss. Det märks att han är med mer med ögonen rent allmänt, än tidigare. Så har det verkligen inte varit tidigare.

Vi tog bort gluten för honom i juni 2011. Och vi tog bort alla mjölkprodukter i april i år. Nu är ju inte detta vetenskap, men jag inbillar mig att ögonrörelserna ändrats vid båda dessa kostförändringar, till det bättre.

Det finns ju även de som säger att de botat sina gravt autistiska barn genom att ta bort gluten och kasein ur kosten. Är det som gluten och kasein orsakar hos barnen reversibelt, om man tar bort det i tid? Och vad jag förstår, har de flesta av dessa barn inte fått någon synterapi.

Många frågor i detta inlägg.... Jag säger inte att det är så här. Men jag undrar verkligen. Detta borde det forskas på, om de inte redan görs. Kaplan måste ha hört talas om den gluten- och kaseinfria dieten, som är stor i USA. Hur tänker han om detta? Han måste väl undra varför det blir så här från början? Han skriver mycket om gener och ärftlighet. Sabina, vet du? Kan verkligen generna vara hela förklaringen? Är det inte mera rimligt att tro att det är gener + miljö som ger autism? För ärligt borde inte de barn som inte såg ordentligt dött ut, långt innan de hann utveckla sina speciella talanger? Trampat fel, missat att ett djur spanade på dem, inte varit lika bra på att hitta mat, osv. Borde inte dessa gener försvunnit rätt snabbt? Miljön har ju ändrats rätt mycket de senaste åren.

6 kommentarer:

  1. Ja, du vet att jag sade att dotterns syn påverkades drastiskt även av kosten! Och hon har ju faktiskt celiaki med allt vad det innebär av "medicinska bevis". Får hon gluten slutar hon t.ex. både prata och se på TV... :( Där hjälpte inte synterapin ett dugg förrän vi ändrade kosten.

    Vad som däremot hjälpte fantastiskt med både talet, motoriken, ticsen oxch lite med synen redan innan var rytmisk rörelseträning. (Nu sticker jag kanske ut hakan lite, men jag känner att jag MÅSTE rekommendera dig också detta...) Vi har i Sverige faktiskt en fantastisk expert på detta, han förespråkar även kostomläggning, diskuterar miljöpåverkan och övrigt som du nämner här... (En del kallar honm kvacksalvare - det finns inga bevis o.s.v. - men det är han inte!)

    Vi har kört hans metod med dottern. Läs hans böcker: Harald Blomberg på http://www.haraldblomberg.com/index.htm Boken Autism - en sjukdom som kan läka diskuterar mycket om kostens effekter. Rörelser som helar diskuterar även synen.

    SvaraRadera
  2. Japp det minns jag så klart.

    Stick ut hakan så mycket du vill! :) Jag har faktiskt varit inne på hans sida för länge sen och undrade vad det var, så det var bra att du skrev dina erfarenheter. Bara för att det saknas bevis, behöver inte betyda att han har fel. Precis som mage och hjärna tydligt hör ihop, så varför inte koordination/armar&ben och hjärna?

    Och lite rörelser kan ju inte skada M, som dessutom behöver extra koordinationsträning. Jag köper boken och läser! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  3. De kan inte rekommendera det öppet på hab, men de läkare jag hittills talat med om det här har sagt "Bra! Ja,ja, det är ju inte vetenskapligt bevisat än, men..." och "allt som fungerar är bra"... :) Och det har de ju rätt i.

    Min flicka hade riktigt våldsamma tics förut, inte bara det här viftandet som hon har nu. Hon brukade ha kramp också flera gånger om dagen i både armar och ben, kunde inte böja sig ner för att plocka upp nåt från golvet, kunde inte böja nacken, gick på tå, använde knappt händerna alls.

    Kramperna försvann redan efter två dagars övningar... :) Det andra tog några månader att få bort. Nu har vi avancerat till att kunna träna finmotoriken också! :)

    SvaraRadera
  4. Vad bra att hon blivit bättre! Det låter som att hon haft stor nytta av övningarna. Det kan ju inte skada att testa detta som sagt. Kaplan har ju också en del sådana övningar, så det kan ju ligga en hel del i detta. Men jag vet inte om jag tror på allt han skriver. Det med vaccin t ex. Men man behöver ju inte tro på allt, för att testa hans övningar.

    Jag har också fått höra det första du skrev. Vi har ju läkarintyg från HAB på Ms kost....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nu har jag läst lite mer på hans sida. Jag kan inte säga att jag tror på allt som står om medicin. Känner för många vuxna som är nöjda med sin medicin och säger att den är räddningen. Men varför skulle det ena utesluta det andra? Rörelseträningen är superintressant fortfarande. Ms har tränat mycket i skolgymnastiken och i vår studsmatta. Jag tycker mig se resultat av detta! Så jag tror jag köper boken om rörelseträning ser om det verkar vara något M behöver.

      Radera
    2. Ja, jag har ingen aning om det där med medicin, tror knappt dottern skulle komma ifråga för det iaf. Troligen är det väl med det som med allt annat, bra för en del men inte för andra. Precis som med alla behandlingar! :)

      Vaccinerat har vi också gjort och aldrig märkt något fel med dottern efter det heller... Däremot känner jag själv av trådlösa nätverk och får huvudvärk av trådlösa telefoner, så där tror jag att han har en poäng. Jag ska erkänna att jag hade svårt att ta till mig en del av det här med kosten också i början, men där har jag ju fått ändra mig. :)

      Men den motoriska träningen är verkligen jättebra! Och dottern tycker det är både skönt och roligt. Vi kör både sjukgymnastik och sensory integration på hab också förresten...

      Radera