Translate

torsdag 18 oktober 2012

M övar illusioner och perspektiv

Tack Sabina för tipset att öva illusioner. Det har vi precis gjort. M hade lite feber igår och är hemma från skolan idag, men är pigg så vi har möjlighet att öva lite.

Jag tog fram två oranga bollar i olika storlek. Vi tittade på dem och han vet att de är olika stora sen tidigare. Han fick hålla den lilla bollen. Jag backade ifrån honom med den stora bollen i handen. Han fick säga stopp när bollarna såg lika stora ut. När vi hittat lämpligt avstånd rullade jag tillbaka den stora bollen till honom, så skulle han observera hur den blev större när den närmade sig. Det funkade rätt bra och vi gjorde om experimentet några gånger.

Vi hittade även en orange boll som var i en mellanstorlek, mellan de andra två. Jag gjorde om samma sak med den och den lilla bollen. Backade. Men nu stannade jag så klart lite närmre M. Sen testade vi att rulla alla tre bollarna fram och tillbaka. Han tyckte det var kul, och kom själv med idéer på vad vi kunde göra. Vi bytte plats på bollarna och han fick naturligtvis också backa med dem.

Jag frågade om han hade lärt sig något, eller om han kunde detta redan. Han svarade att det hjälpte lite, men att han kunde det en del redan.

Därefter tog jag fram ritningen över vårt område. Där finns alla 51 huset med och det syns tydligt att de är lika stora på ritningen. Vi tittade och jämförde en stund. Jag berättade att det är ungefär så fåglarna och flygplanen ser vårt område från luften. Fast med lite mera grönt förstås.



Vi tog därefter fram några lika stora tärningar som vi har. De är i olika färg, vilket inte kändes helt optimalt, men det var det bästa vi hade hemma. Vanliga byggklossar i samma färg hade kanske funkat, men är ju betydligt mindre. Vi la tärningarna på avstånd efter varandra och lekte att de var vårt hus med nummer 14, hus nummer 12, hus nummer 10, hus nummer 8 osv. Om man klickar på bilden syns fler tärningar. Bakom den orange finns en mörkgrön.




Han vet ju mycket väl att tärningarna är lika stora, så denna lek hjälpte honom.

"Behöver du fråga vilket hus som är störst nu?" frågade jag honom.

"Nej, de är lika stora." svarade han.

Tack Sabina! Hoppas det var så här du menade. Annars skriv vad det var du menade, så gör vi det också!

PS. Lotta och alla ni andra som tänker läsa Kaplans bok: Lägg märke till att många av facktermerna är förklarade längst bak i boken. Jag såg det själv lite sent, och har därmed haft det onödigt kämpigt....

2 kommentarer:

  1. Mycket bra! Precis sådant som man bör öva - jag har lagt upp ett litet inlägg på min sida också om det här nu. Klart att han kanske behöver mera träning framöver, men jag tror han snart drar slutsatsen att det kan funka i andra sammanhang också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Ja, jag såg ditt nya inlägg. Ska läsa när M inte behöver prata längre...

      Radera