Translate

tisdag 16 oktober 2012

3D-bilder och autism

Maken och jag diskuterade det här med att se i 3D. Av någon anledning kom vi att prata om 3D-bilder. Ni vet sådana där som är jättesuddiga och som man ska stirra på en liten stund. Då ser man helt plötsligt ett objekt i 3D. Jag brukar själv sitta så nära bilden som möjligt, på ca 10-20 centimeters avstånd. Då tar det bara några sekunder innan jag ser objektet i 3D. Om jag tittar för länge så får jag ont i huvudet. Jag undrar om det har att göra med att jag skelar lite grann ibland, eller om det är så för alla.

I vilket fall, så berättade maken att han aldrig lyckats se någon av dessa 3D-objekt i hela sitt liv. Han t o m lånade en bok med flera stycken och försökte en hel helg, utan framgång. Han bara kan inte.

Undras om detta hör ihop med autism. Om Kaplan har rätt, borde det höra ihop. Vad tror ni andra? Ni kan hitta några bilder här. "Propeller", "massa ringar" och "kub" lyckades jag se vid ett snabbt försök.

5 kommentarer:

  1. Minns att dessa bilder brukade finnas i typ Aftonbladets bilaga när jag gick i mellanstadiet, samlade på dem och ville till varje pris se dem, men lyckades aldrig. Då trodde jag att det berodde på min närsynthet, men kanske har det med autismen (som jag då inte visste om) att göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först: Du missade inte så mycket. De är inte så fina egentligen och är lite jobbiga att titta på. Intressant att du funkar likadant som maken. Tack för att du skrev detta! :)

      Radera
  2. Jag har aldrig heller kunnat se dem! Men det beror absolut inte närsynthet, och i mitt fall inte heller på autism tror jag. Jag ser dem inte för jag ser bara med ett öga när jag fokuserar, och man måste ha två som dessutom är perfekt inställda på det avståndet... :) Men om Kaplan har rätt, så har vi alla med sådana här synstörningar ju också en liten släng av autism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men beror det inte lite på när synstörningen inträffade? Om hjärnan har vuxit färdigt eller om den är under utveckling? Hur gammal var du när ögat la av? Jag tänker att jag nog inte skulle få autism om jag blev blind på ett öga idag. Men om jag var född sån, så kanske? Finns det någon forskning på enögda?

      Radera
  3. Ja det finns forskning. Och det är skillnad på "riktiga" världen och på just sådana bilder som du menar här, jmf t.ex. med en Viewmaster - ser din man 3D i en sådan? Enögda ser världen i 3D för att de tolkar den så, men de SER egentligen inte. Jag såg i 3D som liten, så om de där bilderna funnits då hade jag nog sett dem... Jag var ca 8 år när ögat började bli så pass mkt sämre än det andra att jag fick glasögon som "skulle hjälpa att träna ögat". Men jag ville inte använda dem. Jag var 20 innan det hade lagt av så pass så att det inte störde alls. Men jag minns inte alls de där tidningsbilderna förrän jag var nästan tonåring, och då var det nog försent för mig att fokusera så med två ögon.

    SvaraRadera