Translate

onsdag 10 augusti 2011

Ordet funktionshinder

De senaste dagarna har jag gått omkring och stört mig på ordet funktionshinder. Att det heter så. Visst är de funktionshindrade på många sätt, men sen finns också den andra sidan: Gåvorna som många av dem har just p g a att de är som de är, det där extra som de har jämfört med de flesta neurotypiska. Jag tänker främst på följande egenskaper

* Förmågan att minnas många detaljer och händelser över tid
* Logisk-matematisk förmåga
* Språklig förmåga
* Konstnärlig förmåga
* Musikalisk förmåga
* Överkänsliga sinnen, t ex känner lukt och smak, eller hör ljud starkare och tydligare

Nu säger jag inte att alla har allt detta, men många har något eller några av egenskaperna. Många av dessa egenskaper har jag avundats aspergare, oftast utan att då ha begripit att de är just aspergare. (Det har jag fattat nyligen.) Jag har m a o inte ens tänkt på dem som funktionshindrade människor, utan tvärt om som begåvade människor, om möjligtvis lite udda.

När sonen minns saker som hände när han var 3 år, som jag har glömt för länge sen, eller när maken känner brandröksdoften flera minuter innan jag känner den, eller när en (asperger-)kollega minns alla detaljer kring ett projekt men jag har glömt, eller när en nyvunnen (asperger-)vän har gjort otroligt fina tavlor som jag aldrig skulle kunna lyckas med -  vem är funktionshindrad då?

Jag tycker att ordet är en elak sammanfattning av vilka de är. De är annorlunda än majoriteten, neuroatypiska: Har andra svårigheter och andra styrkor än oss neurotypiska. Vissa har mer av svårigheterna och är rejält funktionshindrade, det ska jag inte sticka under stol med. Jag vill inte förringa deras problem på något sätt. Men att sammanfatta hela den här gruppen och kalla dem funktionshindrande allihopa, är det verkligen rätt? Och stärker det dem, speciellt de som är väldigt högfungerande?

Och det ligger en fara i det. Många föräldrar blir överdrivet rädda att deras barn ska få en diagnos. Risken för att föräldrarna lever i förnekelse ökar. Så jag vill uppmuntra alla er som har barn med en diagnos av något slag och som har en eller flera förmågor, att framhäva detta lite ofta. Våga skryta lite! Jag vet att det är osvenskt, men gör det för de barn som vägras en diagnos p g a föräldrarnas rädsla! Så att det samtidigt kan bli lite status också. Påpeka speciellt att den här förmågan har barnet TACK VARE sin diagnos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar