Translate

fredag 15 april 2011

När man själv gör fel: "Backa!"

På COPE-kursen lärde jag mig ett utmärkt knep, som borde funka i alla familjer, och som jag vill dela med mig av: Att "backa".

Jag förklarar med ett exempel: Jag kommer upp på ovanvåningen, till filmvisningen, är stressad av hur mycket klockan blivit och säger: "NU ska vi stänga av TVn! NU ska ni sova!" fastän det bara är 5 minuter kvar av filmen. Då är det makens uppgift att upplysa mig om detta, och någon av oss föräldrar upplyser barnen om att "Nu gjorde mamma fel. Nu backar vi och gör om det på rätt sätt!" Och så får jag säga förlåt, eventuellt gå ner i trappan igen och komma tillbaka och säga: "Nu är klockan mycket. Hur lång tid är det kvar av filmen? Ok, 5 minuter. Ni får se klart filmen, men sen är det läggdags!" Och om barnen blivit arga, kan man försöka ta udden av det genom att tramsa till det lite. Hoppa tillbaka på ett ben, t ex (dock inte i trappan).

Det lär barnen ett mamma och pappa gör fel ibland, och att det är okej. Man får göra fel, barnen också. Men kommer man på att man gör fel, säger man förlåt och göra det rätt genom att "backa". Och om man tycker att mamma och pappa gör fel, så kan man bara säga det till dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar