Translate

fredag 8 april 2011

Boktips för barnet

Rent generellt tycker jag att Alfons Åberg böckerna och filmerna är superbra. De handlar om kompisrelationer (riktiga och låtsaskompisen Mållgan), att Alfons inte törs slåss (som M), att Alfons ibland är i sin egen värld och glömmer att skynda på, att hans pappa är disträ (lägger glassen i garderoben och långkalsongerna i frysen) och inte heller alltid svarar på tilltal (och det känns inte roligt för Alfons) - men sen leker och fantiserar de tillsammans. Allt jättebra för M, för jag tror att han känner ingen mycket, och mycket är bra träning f a allt som handlar om kompisar! Och det finns två böcker med miner som heter: "Alla möjliga Alfons" och "Mera miner med Alfons". Jag tror i och för sig att bilderna kan vara svåra för barnen, eftersom det är Alfons som gör minerna, men de kan tjäna som en bra utgångspunkt för diskussioner och ge inspiration. Om ni tvekar att köpa - låna först på biblioteket. Sen tror jag att de flesta barnböcker som handlar om relationer, känslor och kompisar är bra för aspergerbarnen. De har ju naturligt svårt att förstå allt detta och ju fler "manualer", förklaringar och exempel de får se, desto bättre! Och glöm inte att komplettera texten med dina egna förklaringar. Det gäller naturligtvis alla barn, men jag känner mig övertygad om att det är ännu viktigare för aspergerbarnen.

Martes bok, tycker jag är bra och förklarar en hel del för mig som förälder. Jag känner igen mycket i den. Den handlar om en liten flicka med autism som är 8 år och en liten pojke med Asperger. Vill man inte berätta för barnet om diagnosen får man hitta på egen text, bitvis, men det fixar man lätt. Det gör jag och har gömt undan boken, så att ingen råka läsa den för honom av misstag.

Böcker med mycket detaljer i gillar han, bl a Sven Nordqvists böcker om Pettson och (katten) Findus. Förutom många detaljer, så tycker jag att böckerna speglar relationen mellan de två på ett fint sätt. De är varandras ende gode vän och de är lite knasiga ibland båda två, och det är okej. Sen får man ta att miljön böckerna känns lite gammaldags. Andra böcker med detaljer som han gillar: Flunkarna i tidsmaskinen och Moshi-moshi-böckerna. Dessa böcker har hållit honom sysselsatt många timmar, även om de inte har någon pedagogisk poäng och inte heller lär honom särskilt mycket (mer än att leta efter detaljer). Men för en förälder kan böckerna ge en det andrum man behöver, pust!

Sen kan man naturligt vis köpa böcker om barnets intresse, om barnet har ett sådant. När M var 2 år köpte jag en vuxenbok om Skånska möllor (väderkvarnar) till honom och han lärde sig snabbt namnen på de flesta av möllorna i boken. Denna var länge hans favoritbok, som han ville höra om och om igen. Numera är han mycket intresserad av människokroppen, så jag har köpt några vuxenböcker med fina bilder om det. Våga köpa (vuxen-) faktaböcker med många bilder i, om ditt barn är på den nivån! Han eller hon behöver kanske utmaningar, som inte finns i barnböckerna. Men naturligtvis: Kolla i så fall igenom böckerna så det inte står något olämpligt i dem (om barnet kan läsa) eller innehåller för läskiga bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar