Translate

söndag 17 april 2011

Massage - beröring som lugnar och ger självkänsla

Jag bara måste skriva ett kort inlägg om vilken positiv inverkan massage haft på barnen i helgen. Våra massagebollar kom i fredags och barnen har lekt mycket med dem. De har gett varandra, sig själva och t o m oss föräldrar massage. Och naturligtvis har vi gett dem massage. Lillasyster (snart 2 år) gav mig t ex en lång ryggmassage, fick mycket beröm av mig och blev strålande glad. Och M har hittat på en egen massage, som jag fick prova och som han fick mycket beröm för också.

Jag visste att beröring och massage gör barn (och vuxna) lugna och att det skapar band mellan barnen, men jag hade inte tänkt på att den som ger massagen stärker sin självkänsla. "Jag är viktig - jag kan göra bra saker för andra." Det är jättebra för M! Vi övar honom så mycket det bara går att tänka på andra. (Annars tänker han mest på sig själv.)

Jag tror att en bieffekt är att barnen varit lite extra gosiga mot varandra. Det har varit mer kramar och pussar än vanligt och t o m lillebror blev helt hjärtekrossad när han inte fick vara med syskonen och kramas. Han har inte varit intresserad av att krama syskonen innan (bara mamma och pappa).

Förutom massagebollarna, har vi även ett massagefår och en massagekatt (man håller i kroppen och så berör djuret ben den man masserar) och två slags kvastar med stålpinnar till huvudmassage (men de ska nog bara föräldrarna hålla i - akta ögonen). M gillar massagedjuren bättre än vanlig beröring, men "huvudmassagekvastarna", tycker han är jätteobehagliga (men småttingarna älskar dem). Jag tror det är bra för honom att experimentera lite med beröring och f a hitta det som han tycker är allra skönast. Han slipper naturligtvis det han inte gillar, för jag tror inte att det här är en träningssak. Antingen tycker man det är skönt, eller så gör man det inte.

Är ni intresserade - googla runt och köp hem lite olika saker och testa. Det kostar inte så särskilt mycket. Kan vara värt ett försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar