Translate

måndag 11 mars 2013

Kognitionssimulatorn

På hjälpmedelsinstituet hittar man en kognitionssimulator, som är gjord för att vi andra ska att förstå hur det är att vara i skolan om man har aspergers, ADHD och/eller dyslexi. Ni hittar den här:

http://www.hi.se/sv-se/hjalpmedelstorget/kognition/-/Om-Kognition/Kognitionssimulatorn-visar-vad-ett-kognitivt-funktionshinder-kan-innebara/ 

Håll muspekaren över de olika filtren, så får ni förklaringar till de olika filtren.

När jag först såg kognitionssimulatorn, tyckte jag den var lite svår att förstå och lite överdriven. Sen gick jag och funderade på innehållet, tittade igen och "översatte" simulatorns innehåll till verkliga livet. Och försökte förstå. Jag skriver "försökte" för vi andra aldrig riktigt kan förstå.

Man förstår dock vikten av tydlighet, tystnad, vikten av små klasser, möjlighet att få gå undan, osv efter att ha sett de olika exemplen.


Det här med de uttryckslösa ansiktena var rätt obehagligt att tänka sig in i, liksom det här med att höra och se allt på en gång, utan att kunna "stänga av". Det första jag gjorde, var att vrida ner volymen på datorn.....

Sen var det två saker som saknades jämfört med verkliga livet: Överkänsligt luktsinne och överkänsligt känselsinne. Maken upplever t ex lukter väldigt starkt. Han brukar säga att han störs av alla lukter: Parfym som svett. De som uppfattar beröring annorlunda, kan också störas av att någon lägger sin hand på deras axel, eller råkar stöta till dem. Men det händer förhoppningsvis inte så ofta.

Det vore intressant att höra åsikter om kognitionssimulatorn från er vuxna som själva har diagnos. Är den bra? Visar den hur ni har det, eller är den fel på något sätt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar