Translate

söndag 3 mars 2013

Bensprallsleken

Vi brukar leka en klassisk men effektiv lek. Den leker vi när någon är lite för sprallig och springer runt över sin förmåga. Som ikväll, när lillebror sprang runt i hög fart på ovanvåningen, där det finns en hel del saker att ramla in i.

Jag fångade in honom med mina armar, mjukt men bestämt. Jag kittlade och busade med honom, och la honom på rygg. Sen tog jag ett tag om varje fotled på honom. Jag sa att han var ute och sprang i en skog. Han var med på noterna och tittade förväntansfullt på mig. Sen sprang han ifrån ett troll, ett spöke och en haj. Oj, vad de små benen sprallade varje gång något läskigt dök upp. Han sprang "super-duper-snabbt", och så fick hajen en smocka. På väg därifrån hittade han ett äppelträd och smaskade i sig två äpplen. Tyvärr så fastnade skalet mellan tänderna. Han blev lite trött, men som tur var hittade han en liten bil och började köra hem till mamma, för att peta tänderna. Och när vi ändå var inne på toaletten så passade vi även på att borsta tänderna. ;) Därefter var det läggdags med pappa.

Leken passade perfekt. Tröttade ut honom, och jag fick honom in till tandborstningen utan protester. Han söker ofta spänning, så att det var lite läskiga figurer han sprang ifrån gjorde det extra effektivt. Hans spänningsbehov blev uppfyllt.

3 kommentarer:

  1. Wooow, vad du är påhittig!! Det där hade jag behövt klura ut till min lilla när hon fortfarande hade spring i bena. (Springet rann ut med tiden. Nu är det bara tungan som springer.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Det är väl så: Nöden är uppfinningarnas moder. När man känner paniken komma, då gäller det att vara kreativ illa snabbt om man ska rädda upp situationen.

      Jag får panikkänslor flera gånger om dagen, för att lillebror är så svårt att hantera. Jag undrar om jag kommer reda upp situationen. Oftast så gör jag/vi det, men det kräver att man tar honom på rätt sätt.

      Radera
    2. Jag tror nog det är så att jag alltid funderar igenom VARFÖR han gör på ett visst sätt. När jag har hans behov klart för mig, så funderar jag på hur jag kan uppfylla både hans och mina behov.

      I detta fallet - hans:
      * Göra av med överskottsenergi
      * Få den där kittlande känslan i magen.

      Mitt:
      * Att han inte skadar sig själv eller någon annan.

      Och så tänker jag ut ett sätt och så agerar jag.

      Radera