Translate

söndag 17 mars 2013

Att vända någon ryggen

På kursen Talkability fick jag höra att det är viktigt att man lär sina barn vad olika kroppspråk och miner betyder. Jag har tidigare varit lite för bra på att säga allt med ord. Jag har haft inställningen att eftersom det är svårt att tolka människor när man har autism, så får jag hjälpa till genom att sätta ord på allt. Visst är det bra att göra så, men jag har insett att det även är viktigt att förklara kroppsspråk och miner för barnen, så de kan lära sig som mycket som möjligt. De är ju under utveckling och behöver lite stöd i sin utveckling. De behöver "en manual till människor", i någon bemärkelse. Och det fastän många tycker att det är jobbigt att titta direkt på människor. För det är ju bra om de kan hitta informationen i människors ansikten, om och när de vill. På deras villkor, alltså. Så jag vill ge mina söner denna manual. Därför tillåter jag mig själv att vara ärligare numera. Som nedan.

M, för femtioelfte gången: "Vet du vilken stjärna....."

Jag, som slagit dövörat till för länge sen: "Nu har jag vänt dig ryggen. Vänt mig bort. Och pratar inte tillbaka. Vet du vad det betyder?"

M: "Näe?"

Jag: "Att jag inte vill prata mer om rymden."

M: "Varför ska vi inte prata mer om rymden?"

Jag: "För att det bara är roligt för dig. Det är tråkigt för mig. Jag kan inte allt som du kan. Tänk om jag skulle börja prata om mitt jobb. Om något som du inte förstår. Det hade nog inte varit så roligt för dig."

M: "Vad vill du prata om då?"

Jag: "Ehhh....Tomatplantor! Jag ska köpa frön imorgon. Vilka tycker du jag ska köpa? Röda, gula och oranga?"

Och så fortsatte konversationen med "normal" turtagning. Om tomatplantor, vårt gemensamma intresse.

6 kommentarer:

  1. Verkligen jättebra att du förklarar hur du känner och faktiskt säger när något är tråkigt. Jag försökte med min man i flera år att prata med honom, men det var inte föränn jag blev väldigt tydlig i kroppsspråk och miner som han förstod allvaret i det, han hade liksom inte lärt sig finliret. Jag får säga klart o tydligt, nu är jag arg, då kan han lyssna, men är jag bara lite lätt irriterad så då märker han det inte även om jag säger att detta irriterar mig, så går det obemärkt förbi.

    Kul att ni kunde byta samtalsämne till tomat, ett av mina favoritämnen också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket konstigt att din man är då där. Verkar lite selektivt.... Men bra att du hittat ditt sätt för att få fram budskapet.

      Ja, tomater är underbara. Det är skapat av mig för att vi ska ha något att prata om. Jag gillar väl mera odlingen.

      Radera
    2. Japp, odlingen är klart roligast, men det är också roligt att dela med sig om man har hittat någon rolig sort att odla.

      Hm, min man är mycket selektiv, beror helt på dagsformen, om han förstår vad jag säger eller inte, man ser det i blicken ;)

      Radera
    3. Ja, så klart! Och att odla sorter som inte finns i affären. Gärna gamla sorter.

      Hehehe, känns igen. Jag vet alltid när det är läge att vara tyst eller ta upp något. ;) Nästan alltid.

      Radera
  2. hej och fin blogg hälsa gärna på hos mig
    http://adhdjenny.wordpress.com/

    SvaraRadera