Translate

lördag 23 juli 2011

Den här studien är tyvärr inte gjord

Jag har börjat läsa på om de studier som gjorts på ADHD och autism-barn, speciellt studier där man kan ana effekter av att utesluta mjölk och gluten. (Det finns föräldrar som hävdar att de botat sina barns autism med en gluten- och mjölkfri diet.) INCA-studien som publicerades i den stora tidskriften the Lancet, innehåller en sådan diet för ADHD-barn, t ex och the ScanBrit som gjordes på autism. Jag kommer skriva inlägg om dem framöver när jag läst på lite mer om dem. 

Det finns kritik mot många av studierna, och när jag läser så irriteras jag över många saker som de kunde gjort bättre, om de tänkt till lite innan. Vanliga fel: 1) De drar för stora växlar av föräldrarnas skattning av barnets förbättring 2) De gör ingen riktig placebokontrollerad studie, så studieresultatet avfärdas med att vara placeboeffekten. T ex om de har två grupper där ena gruppen får äta specialkost (=behandlingsgrupp) och den andra får fortsätta äta samma mat som innan (=kontrollgrupp, ej placebogrupp). Sen i slutet av perioden frågar de föräldrarna om det sätt förbättringar hos barnen. Om du hade varit en förälder, hade du inte lättare inbillat dig att ditt barn blivit bättre under studien, ifall ditt du visste att ditt barn fick behandling? Jo, naturligtvis. Det är det som är placeboeffekten, att man upplever en förbättring av en behandling fastän den egentligen inte ger effekt. Det måste man kunna "dra ifrån" resultaten, för att veta om man har en verklig effekt i studien.

Så innan jag börjar kommentera dessa studier, kommer här hur jag hade designat en studie, om jag hade fått bestämma. Jag är verkligen ingen expert på varken autism/ADHD eller på att designa studier, men har en viss erfarenhet från mitt jobb som statistiker på ett läkemedelsföretag.

Rekrytera ca 100-200 ADHD barn, som alla gillar frukostfrallor. Sätt ALLA på en strikt allergi-diet, dvs gluten- och mjölkfri (för att ingen ska veta vem som får gluten och mjölk). Dela in dem i 4 grupper, och alla får hem bake-off bröd att äta morgon och kväll, enligt fyra alternativ: 
1) vetebullar med mjölk (=placebo)
2) mjölkfria frallor med gluten
3) glutenfria frallor med mjölk 
4) gluten-och-mjölkfria frallor

Varje familj får bara ett av dessa alternativ, men vet inte vilket. (Jag har ätit gluten- och mjölkfritt bröd och känner ingen skillnad...) Bara bagerierna vet vem som får vilket. Läkarna, psykologerna har ingen aning = dubbelblint. Gör eventuellt samma sak med chokladdryck, om mängden mjölk och gluten är för liten i frallorna. Sen testa barnen innan de börjar få brödet och/eller drycken (=baseline, s k utgångsläge), under halva studien och i slutet. Se till att ha objektiva test, dvs datortest, psykologtest och inte enbart föräldrarnas bedömning. Dubbelblint, placebokontrollerat och objektivt! Sen gör samma sak med autismbarn. Och om man ser en effekt i någon av dessa barnstudier - fortsätt med vuxna! Vem ska göra dessa (eller liknande) studier först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar