Translate

måndag 25 oktober 2010

Kläder: Resårjeans - den gyllene medelvägen

När M var riktigt liten ville han aldrig byta kläder och när vi tvingade honom skrek han alltid att han ville ha en exakt likadan tröja osv. Jag köpte några likadana tröjor, byxor, kalsonger och strumpor för att göra det enklare för oss när M hade en riktigt dålig dag. Men man kan inte gå i exakt likadana kläder hela livet, och så hade han många jättefina tröjor med katter på. Han älskar katter. När han inte ville byta tröja, höll jag upp en ren kattröja och gjorde en kattröst och frågade honom "Kan inte jag få följa med till dagis?" Och det fick katten och den gamla smutsiga tröjan blev bytt.

Varför det är så? Jag tror att överkänsliga sinnen är förklaringen. Kläderna känns helt enkelt lite mer för många aspergare, än för oss andra. Det är som att ta på sig ett par nyinköpta stela jeans för mig, varje gång jag ber honom byta kläder. Men det verkar som att det går över fort, för efter några minuter har han vant sig. Däremot så går vanliga jeans inte alls just nu. Det blir nog för stelt. Vi får se i framtiden, men det finns ju många andra fina byxor som är bekvämare. Man får vara lite ödmjuk - vi vet ju inte hur det känns för honom. Vi tänker inte tvinga honom att ha något som han säger är jätteobekvämt. Jag fick tipset av en annan mamma till ett autistiskt barn att köpa jeans med resår i midjan. Dem accepterar han! Perfekt, för det är bra om man kan ha annat än mjukisbyxor. M gillar att luras, så jag sa: "Det är mjukisbyxor som luras att de är jeans." Det köpte han och tog på sig dem med ett förnöjt  flin.

Vi har kommit så långt att jag säger till honom att gå och byta kläder varje morgon, och han gör det själv. Ibland behöver jag påminna om något plagg han glömde byta, men oftast fixar han det. Och han lägger in de smutsiga kläderna i tvättstugan. Imorse frågade han mig. "Behöver jag byta kalsongerna?" "Ja, du kan inte veta ifall du pruttat en massa i sömnen så kalsongerna luktar prutt utan att du märker det." Det är viktigt - man byter varje dag oavsett om man tror de är smutsiga eller inte. Jag vet en del vuxna aspergare som går i samma kläder dag ut och dag in utan att tvätta, så därför vill jag tidigt lära honom att byta kläder. Och när han fått in rutinen kan vi se om han kan bedöma att han kanske kan ha ett par byxor en dag till (och när han är äldre smutsar han inte ner sig lika mycket). I annat fall får han fortsätta byta kläder varje dag, för det är bättre att tvätta lite för ofta än att gå runt och stinka. Men jag är övertygad om att han kommer fixa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar