Translate

torsdag 23 juni 2011

Nu tar vi hem resursen i skolan!

Vi har nyss fått reda på att Ms resurs i skolan får förlängt vikariat hela nästa termin. Naturligtvis är vi jättetacksamma och lättade för det (se tidigare inlägg). Hon jobbar deltid i skolan, men har uttryckt önskemål om att få jobba heltid, så vi har bestämt att ta hem henne efter skolan, som avlösare. Och det slumpar sig så att båda våra nuvarande avlösare har kommit in på utbildningar (kul för dem!), så de kan ändå inte fortsätta på vardagarna. Så bra det löste sig för alla!

Det har länge varit ett svårt jobb för våra avlösare. De har M två timmar efter skolan, dvs tiden efter fritids tills maken kommer hem från jobbet. Det har varit svårt eftersom M oftast är väldigt trött efter skoldagen. Vissa dagar är han hungrig, andra dagar pigg och mår bra. Avlösarna har följt med till skolan, för att få höra hur skoldagen varit. Det har ändå varit svårt för dem att komma igång med någon aktivitet, många dagar. Och det är svårt även för mig (som är hemma, men har småttingarna) att veta varför han mår dåligt, eftersom man måste börja med att "felsöka" honom ifall han är missnöjd: Hungrig, törstig, bajsig, kissig, eller kanske bara trött och behöver ta det lugnt ett tag?

Så den stora fördelen med att ta hem resursen i skolan, är att hon varit med M hela dagen. Hon kan planera eftermiddagsaktiviteten i sitt huvud under skoldagen, och kommer snabbare förstå varför M är missnöjd. Hon kommer veta om det är läge att ta det lugnt, komplettera mellanmålet eller om de kan gå på utflykt.

Den andra stora fördelen är kontinuiteten. Hon kan sammanbinda det som hände i skolan och fritids med fritiden hemma. Hon kan fortsätta på samma teman och öva honom där han behöver komma ikapp. Och hon kan ha viss flexibilitet kring tidpunkten för hemgång för honom. T ex om de ska gå och handla mat i affären eller på utflykt (vilket är något hon gör med honom ibland när han inte orkar vara med de andra barnen), kan hon förlänga den tiden. Hon behöver inte vara tillbaka en viss tid, för att jag och avlösaren ska hämta honom, som det varit denna termin.

Den tredje stora fördelen är att hon får en helhetsbild över M, framför allt kommer hon lära sig hur han fungerar hemma. En av avlösarna har vikarierat i skolan och då upptäckte hon att M är väldigt annorlunda i skolan jämfört med hemma.

Den fjärde fördelen är att vi knyter resursen närmare oss. Vi kan mer på ett naturligt och kontinuerligt sätt, än vid hämtning, diskutera skoldagen, tiden i hemmet och vad han behöver öva för tillfället. Vi kommer ju vara här hemma tillsammans många av eftermiddagarna, resursen, jag och alla barnen. Och naturligtvis vill vi knyta henne närmre familjen av känslomässiga själ. Vi har turen att ha en resurs som tycker väldigt, väldigt mycket om vår son och som brinner för sitt jobb och hela tiden kommer med nya tankar och visioner för framtiden. Som tycker att detta (=vår son!) är det hon vill jobba med, inte bara något hon gör för att hon behöver en inkomst. (Nu menar jag inte att våra avlösare är sådana, nej de tycker också om att jobba med M, men jag menar rent hypotetiskt hur det kunde varit.) Det är ett väldigt slitsamt jobb, på många sätt. Det förstår ni nog lätt, ni som följer min blogg....  Men hon står pall för allt negativt. Tänk vilken fantastiskt tur vi har! Och tänk så mycket hon gör och redan har gjort för M, när det gäller att träna honom! Det kunde ha varit helt annorlunda... Jag är SÅ tacksam!

Och hon kommer få rätt fria händer av oss. Maken träffade av en slump på M med resursen i affären en dag. Han slogs av hur glad M var. Sånt värmer naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar