Translate

fredag 17 juni 2011

Minne för detaljer

Vi har fått ett onödigt problem här hemma. Sammanfattat: 2 barndatorer och 3 spelsugna barn. Jag behöver nog inte förklara mer...

Lösningen på detta är helt suverän: En ny dator till mig, så får ungarna min gamla stationära! :) Det blir en laptop, med superskönt tangentbord. Jag ser mycket fram emot att kunna sitta i soffan med den och blogga!

Detta fick mig att tänka på det här med detaljminne. Aspergare har ofta extremt lätt för att ta till sig och minnas detaljer. Ibland kallas det för "Walking Dictionary Syndrome". Ni som sett filmen "Rain Man" minns säkert att han memorerade telefonkatalogen. Okej det var lite överdrivet i filmen, men ni förstår säkert vad som avses. Maken har det här draget (liksom M), till viss del. Fråga honom om något av hans intressen, och han minns. Han kan rabbla mått på vindsurfingbrädor, t ex.

Det är väldigt praktiskt att vara gift med en sån man, när man ska införskaffa något nytt. Okej, han jobbar med datorer, så just det var väl rätt lätt för honom, men t ex när vi ska byta bil. Han sitter i timmar framför datorn och surfar och surfar, tills han hittar det som är optimalt för oss (i teorin). Jag kan givetvis läsa på själv också, men har inte tålamod att göra det alls i samma utsträckning som honom. Så jag har blivit smart med åren, och delegerar allt sånt till honom. Ja just det ja: Delegerar! Så är det nog faktiskt, för maken har svårare för det där med att överblicka och organisera, liksom många aspergare. Det är andra sidan det som jag har lätt för. Tillsammans kompletterar vi varandra väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar