Translate

söndag 9 december 2012

Arga vuxna är clownlika

Det är så tydligt med lillebror: Om man blir arg, så trycker man på hans "bus-knapp".

T ex vid tandborstningen, om lillebror fjantar:

Förälder: "Sitt still, annars blir jag arg." *Ser arg ut*

Lillebror: "Fniss, fniss!" *Rör sig ännu mer, som en liten ål*

Förälder: "Gapa nu duktigt, annars blir jag ännu argare?" *Spänner ögonen i honom*

Lillebror: "FNISS, FNISS, FNISS!" *Rör fortfarande på sig, är ännu fjantigare och gapar absolut inte.*

Och så vidare.....  En ond cirkel som riskerar att sluta med en "härdsmälta".

--------------------------------------------------------------

Det är främst två saker som gör detta beteende. 

1) När vuxna är arga, ser de väldigt roliga ut. De har överdrivna miner. Det är väldigt kul, om man normalt sett har svårt att tolka ansiktsuttryck. Detta har jag fått bekräftat av vuxna som funkar likadant. Jag brukar tänka att jag nog ser ut som en clown för lillebror, när jag blir arg. Så poänglöst är det. Och det får alltså motsatt effekt.

2) Om lillebror blir nervös av att föräldern är arg, använder han humor för att lätta upp stämningen. Han fjantar för att han blir rädd. Och då blir föräldern ännu argare, lillebror ännu räddare och måste fjanta ännu mer osv. Jag skrev om det nyligen i detta inlägg om affektregleringen.

-----------------------------------------------------------

Hur man ska göra istället, när lillebror fjantar:

Förälder: "Sitt still, annars kanske du slår i huvudet i handfatet." *Säges lugnt och neutralt*

Lillebror: "Okejdå!"¨

Förälder: "Gapa nu duktigt, annars kan jag inte borsta bort smutsen och då får du hål. Vill du ha hål?"

Lillebror: "Neje!" *Tittar på en som att man är korkad och gapar stort*

Nu förstår han VARFÖR han ska göra på ett visst sätt, och samarbetar eftersom han förstår att han själv har något att vinna på det. Och han får givetvis beröm efteråt för att han var duktig. Och får höra hur rena tänderna blivit.

2 kommentarer:

  1. Jag har märkt att om jag blir arg på N så ler han mot mig. Då tappar jag min arga min och får försöka att inte le. Det som funkar bäst på honom är samma som för V. Man får förklara. Ta det på ett annat sätt. Nu väntar jag bara på att maken också ska inse detta. Jag blir själv låst om nån är arg på mig. Hjärnan stänger av och jag kan inte upprepa det som personen säger och har inget svar att komma med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det nog för rätt många av oss. Jag kan inte tänka klart när någon är arg. Det låser sig.

      Radera