Translate

onsdag 7 november 2012

Lekar med tydliga regler

Ibland har lillebror resurstid på dagis. Det går till så att han är ensam med en fröken och ett eller två andra barn. Tanken är att han ska lära sig umgås med de andra barnen på ett utvecklande sätt, och samtidigt få lite lugn och ro. Han blir ju trött av för många intryck. Det verkar fungera himla bra!

Igår hade han lekt Bockarna Bruse med två kompisar, på sin resurstid. Specialpedagogen som handleder fröknarna hade tipsat dem om att använda välkända lekar, med tydliga regler.

Det hade gått jättebra. Och valet var speciellt bra eftersom jag och barnen har lekt den leken och sjungit sången flera gånger. (Den passar ju bra när man har 3 barn.) Men det visste inte fröknarna om. Det var ett lyckokast.

Först hade lillebror velat vara mellanboken, mellanbarn som han är. Han har nästan alltid varit mellanbocken här hemma. Men han hade även varit stora bocken. Ni vet den som får stånga trollet ner i ån.

Jag tycker att det här är ett bra exempel på rätt pedagogik, som alla vinner på. Och det funkar. Lillebror hade varit glad hela tiden. Han vill ju leka med de andra barnen, och förstå sig på lekreglerna. Och de andra barnen hade så klart också kul.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill bara skriva och tacka dig för din blogg. "Råkade" snubbla över den när jag googlade på autism, startade läsa och fastnade :-)
    Väntar nu på att böckerna ska komma som jag beställt efter att du rekommenderat dem :-)
    Det är lika spännande varje gång jag får ett e-mail om att det finns ett nytt blogginlägg.
    Ska försöka hitta din vardagsblogg med :-)
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen!
    Kul att du hittat hit och kul att du gillar den! :) Ja, får hoppas att du gillar böckerna. Skriv gärna och berätta!

    Mina andra bloggar finns under "Min blogglista" längst ner till höger. Och de har dessa adresser (men jag vet inte hur jag ska göra länkarna klickbara). De uppdateras dock inte lika ofta som denna.

    http://meraaspergermamma.blogspot.se/
    http://aspergermammasrecept.blogspot.se/

    Trevlig läsning!

    SvaraRadera