Translate

torsdag 24 maj 2012

Att skriva åttor

Ms resurs berättade att M har börjat tramsa varje gång han ska skriva en åtta. Att han vägrar och skriver sjuor istället. Det är för att det är svårt att skriva åttor, säger han själv. Och idag erkände han, att han kommit på ett annat jättebra knep för att slippa skriva åttor. Han skriver oändligheten istället, dvs en liggande åtta. Det är lättare, säger han. (Visst kan man vrida på pappret, men det är inte hållbart i längden att hålla på så, tror jag.)

Det som är svårt för honom, är att man börjar med att skriva ett S, och sen ska snirkla upp ett bakvänt S, för att göra åttan. Det är så de lär ut i skolan, för att det ska vara lättare och gå snabbare att skriva åttor. Man slipper ju lyfta pennan, när man gör så. Så det borde vara det bästa sättet för alla. Eller?!

Han har tränat på åttor nu ett tag, med två olika resurser, och har ännu inte lyckts lära sig det. M har ju problem med finmotoriken, och det håller honom tillbaka och tröttar ut honom. Till hösten ska han dock få en dator att skriva på istället. Bra, för egentligen behöver man ju främst kunna skriva för hand, för att skriva på post-it-lappar och göra små listor och korta meddelanden. Allt annat gör väl de flesta av oss på datorn?! Behöver små barn traggla välskrivning i skolan i flera år? Jag tror inte det. Ge dem var sin dator, och lär dem rätt fingersättning istället. Det var tveklöst en av de bästa saker jag lärt mig i grundskolan: Maskinskrivning! Annars hade jag aldrig orkat blogga.

I alla fall - tillbaka till åttorna. Det är ju onekligen bra att kunna skriva en åtta, för hand. Frågan är bara, om alla barn egentligen måste skriva på det sätt som skolan lär ut. Det gäller alla siffror och bokstäver, tycker jag. Speciellt inte, om de själva hittat strategier som funkar bättre för dem själva. En gång i tiden var alla tvungna att skriva med höger hand..... Till vilken nytta bör vi fråga oss. För post-it-lappar?

Jag hävdar att det går precis lika bra att skriva två små cirklar ovanpå varandra, när man ska skriva en åtta. Så här: 

O
O

Det blir en helt läsbar åtta på detta sätt också. Och det är ju det som är poängen: Att förmedla att man menar åtta, av något. Hur man skrivit åttan är oväsentligt, när den är klar.

För att vara övertydlig, så har jag skrivit de två olika åttorna, på en post-it-lapp nedan. Till vänster är det skrivet enligt hur skolan lär ut, och till höger är det två cirklar ovanpå varandra.



Jag vet att det funkar hur bra som helst att leva ett helt liv och skriva åttor som "o+o". Min pappa har nämligen gjort det. Han har klarat tekniskt gymnasium, en civilingenjörsutbildning, en lång karriär som ingenjör och ekonom inklusive företagsledare i flera år. Ni kan ju gissa att han skrivit många "o+o"-åttor i sitt liv. Går hur bra som helst! Förresten, så skriver han inte skrivstil heller, utan textar. Det har också funkat bra. Tar kanske lite längre tid, men det finns garanterat en god anledning till att min pappa har valt att skriva så hela sitt liv.

Slutligen, så tror jag att det är dags att M ger upp försöken att skriva åttor som alla andra. Det kostar mer, än det smakar. Han lyfter hellre pennan. M säger själv att han hellre skriver två cirklar ovanpå varandra. Ja, eller ritar två planeter eller två stjärnor på varandra, t ex mars och venus, eller Mu Cephei och VY Canis Majoris, så känns det lite roligare. Han ritar just nu planeter och stjärnor här hemma, efter att vi sett sådana filmer på Youtube.

Kan tillägga att det godkändes utan diskussion av Ms lärare. :)

6 kommentarer:

  1. tycker att det är helt sjukt att barn ska tvingas skriva så som skolan vill och inte på ett sätt som funkar för dem själva. det viktigaste är väl att texten blir läsbar. minns så väl hur knäppa regler de hade i min skola, man fick inte göra ett streck längst upp på stora 'J', ettor skulle bara vara raka sträck, lilla 'a' fick inte se ut som det ser ut på de flesta datortypsnitt och sjuor fick inte ha streck i mitten, man var tvungen att skriva skrivstil, osv. detta ledde bara till att när jag sedan kom upp i högstadiet, där lärarna inte längre brydde sig, började jag skriva alla dessa bokstäver och siffror på de sätt jag förut inte fick och det bara av ren trots, och jag gör det än idag. ;)

    håller med om att åttan är en av de tricksigaste siffrorna att skriva och mina åttor är fortfarande väldigt fula. vill jag skriva en fin åtta gör jag två ringar på varandra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du håller med om att åttan är svår.

      Ja, jag håller verkligen med om att det är viktigast att det blir läsbart. Lärarna, som ofta har en ansträngd situation, borde få fokusera på andra saker. Saker som är verkliga problem, inte skapade.

      Radera
  2. Det är väl hur många som helst som skriver åttor som två cirklar på varandra - det finns helt enkelt minst två sätt att skriva en åtta och självklart borde alla barn få välja det som är lättast. Bra att M:s lärare verkar vettig för jag tror att det är viktigt att uppmuntra barnen att lära sig skriva ordentligt även om man numera också har datorer som ett hjälpmedel. Alltför många unga kan idag inte skriva snyggt, snabbt och läsligt för hand tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Jag trodde att skolan alltid lärde ut att skriva åttorna utan att lyfta pennan. Det är nog bara något som hänger kvar från gamla tider. En lärare som vågar ifråga sätta gamla metoder, tillåter nog det som funkar bäst för barnen.

      Radera
  3. Ja fy för den där hemska skriva bokstäver och siffror korrekt i skolan! Jag trotsar fortfarande och skriver på mitt eget sätt ;-) Sonen skriver bokstäverna och siffrorna uppifrån och ner. Inget vi föräldrar eller skolan tjatar om. Jag gjorde likadant och det var bara fel hela tiden i skolan :-( Jag klarade inte att göra ringarna i åttorna lika stora. Det var ett ständigt tjatande och tvångstränande. Mina åttor är fortfarande inte korrekta :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, så tråkigt och så mycket jobb. Och nu skriver du ändå på datorn... Jag antar att dina åttor går att läsa, dock. ;) (Det är ju det som räknas.)

      Radera