Translate

söndag 20 februari 2011

Städa och ordningssinne: Att sortera

Idag var M ensam inne medan vi andra var ute en kort stund i trädgården. Jag stack in huvudet och frågade om han var ok: "Ja! Hinner jag sortera klart innan ni kommer in?", frågade han. Jag blev väldigt paff, men glad för han har aldrig någonsin sorterat något här hemma förr. Han sorterade piggar efter färg. (Ni vet sådana knoppar på en pinne som man sätter i en platta med hål.) Så vi har tjatat, tvingat, lockat osv för att få honom att städa. Vi har testat alla sätt vi kunnat komma på, men det har varit stört omöjligt. Och jag har aldrig  kommit in i hans rum för att upptäcka att han radat upp eller sorterat någonting som en lek.

Det här med att städa och sortera saker är väldigt svårt för honom. Jag tror det beror på att alla intryck trillar på honom, att han har s k överkänsliga sinnen. Och att de flesta saker startar nya tankar hos honom. Jag hade inte riktigt förstått det förrän maken (som också har överkänsliga sinnen) tog upp en pingisboll i ena handen och en massagerobot i andra handen. "Denna är mycket svårare att städa", sa han om massageroboten. "Jag tänker på hur den är konstruerad." Sen berättade han, att så är det med allt han tittar på. Han tänker på hur alla saker är konstruerade, vilket material de består av, vad som finns bakom osv, osv. Herregud, tänkte jag. Att han ändå lyckas prata med mig samtidigt! Inte konstigt han verkar lite disträ ibland...

Det här är en jättesvår, men viktig fråga för mig: Hur ska vi lära M att städa? Om någon av er har tips - så skriv dem! Det blir jobbigt för M att flytta hemifrån om han inte kan detta. Och mamma vill inte komma hem till honom varje vecka för att städa... Men kanske är detta en förmåga som han kommer att utveckla, fast senare än andra barn. Efter dagens händelse vågar jag i alla fall hoppas på det. Någon som har erfarenhet i frågan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar