Translate

söndag 13 februari 2011

Hygien - att tvätta sig och byta kläder

Det är vanligt att aspergare har dålig koll på sin personliga hygien. Nu menar jag absolut inte att dra alla över en kam, för det finns de som klarar det, men jag vet några stycken som inte gör det. Bl a en som inte byter kläder på en hel vecka. Det luktar riktigt illa på fredagen. Och han byter inte alltid träningskläder mellan gångerna. Det kan han inte göra, så surt som de luktar ibland.

Nu är M ju bara ett litet barn, men jag vill att han redan nu ska lära sig sköta sin hygien, så det går per automatik när han är vuxen. Även om aspergere ibland har lite sämre känsla för vissa saker, så är de oftast väldigt läraktiga. Jag tänker att M ska lära sig att byta kläder varje morgon, innan han går till skolan. Det är jag stenhård på. Jag viker aldrig en tum. Lär han sig det nu, kommer han ha det med sig när han är vuxen och har flyttat hemifrån. Sen kan han kanske börja lära sig när han kan ha ett par byxor en dag till, osv. Bättre börja i den superhygieniska ändan, än tvärt om.

Han är hårdrockare, vilket i hans fall innebär att han tvunget vill ha långt hår (egentligen page). Det ställer ofta till det, som ikväll då han råkade få mat i håret. Då blev det genast ett bad (eller hårtvätt i handfatet), för "Du vill väl inte lukta kräks i håret i skolan imorgon?". Och det vill han ju naturligtvis inte. Han förstår rent logiskt, även fast han aldrig skulle komma på att han behöver bada själv. Det gäller att lära honom, även detta, m h a logik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar