Translate

tisdag 8 februari 2011

Glas överallt, igen!

I början av januari viftade M ut ett glas och höll på att springa runt i glasbitarna fastän jag skrek på honom att stå stilla. Det var en riktigt otäck upplevelse, och vi pratade mycket om den efteråt, M och jag. Jag förklarade vad som händer med fötterna om man går på vasst glas samt hur han borde agera istället, dvs stå helt stilla och vänta på hjälp från en vuxen. Jag förklarade också hur snällt det hade varit av avlösaren (som själv riskerade trampa i glaset) att lyfta undan honom, trots att det kändes lite obehagligt för M att bli undanlyft. Det tog lite tid för honom att förstå alltihopa, men jag gav honom den tiden och förklarade ett antal gånger tills det hade sjunkit in. Och vår andra avlösare blev informerad om händelsen.

Idag när M kom hem med (den andra) avlösaren råkade han välta ner en tavla med glas i. Denna gång hade han dock varit lugn och stått stilla. Hon hade sagt till honom att backa försiktigt och stå stilla medan hon dammsög upp glaset. Han hade lytt henne. Vilken skillnad! Jag är så lättad att det gick in hos honom. Det bevisar att mitt tjat och min envishet betalar sig ibland, samt återigen att det lönar sig att jobba med logik! Att avlösaren var informerad var toppen. Hon visste vad som riskerade hända och hur hon skulle agera.

Och så är det faktiskt med allt! Ju fler vuxna som är välinformerade om hur M funkar desto bättre kan vi tillsammans hantera honom och utveckla honom i rätt riktning. Vi föräldrar och dagis/skol-personal har alltid haft ett öppet informationsutbyte. Har något funkat bra hemma, har vi tipsat pedagogerna och vice versa. Vi har haft turen att ha riktigt bra och engagerade pedagoger! Vi föräldrar är rätt prestigelösa och klarar att prata öppet om de jobbiga bitarna, och det har pedagogerna vid ett flertal tillfällen uttryckt sin tacksamhet för. Det finns mycket att vinna om man vågar prata om allt! Och pedagoger har valt sitt yrke för att de tycker om barn och vill göra dagis- och skoltiden bra för barnen, inkl barn med funktionshinder!

Och naturligtvis fick M en guldstjärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar