Translate

tisdag 29 mars 2011

Äntligen startar ADHD-utredningen!

Igår fick vi hem en första tid för ADHD-utredning! Äntligen sätter den igång! Den var egentligen inte planerad förrän till hösten, eftersom kuratorn trodde att vi hade en del hjälp från autism-teamet. Det har vi ju, men INTE med hans ADHD-symptom, utan bara med autismen!  Som hans lärare sa till mig en dag: "Det är som att hela Ms lilla kropp hoppar ibland när han ska sitta still på samlingen."

Det var då jag kände att det var dags att föra Ms tala gentemot BUP. Jag gjorde en lista på alla problem, ringde kuratorn och förklarade vänligt men tydligt hur det är. Jag var på intet sätt otrevlig - man vinner aldrig något på det. När jag var klar sa jag till honom: "Det är mitt 'jobb' att föra min sons talan - ditt jobb att prioritera i kön. Jag förstår att många andra väntar och att fler har problem, men jag kan inte hålla tyst när jag vet att min son har det jättejobbigt varje dag." Och han förstod mig och tyckte jag gjorde rätt. Han lovade att prata med de andra i teamet, men lovade ingen tidigare start. Därefter hörde jag inget förrän besökstiden damp ner igår. Det går alltså att påverka BUP! (Men man får acceptera att man får vänta ibland, eftersom andra kan ha större behov.)

1 kommentar: