Translate

måndag 2 maj 2011

Att få saker på hjärnan

Det gick det upp ett ljus för mig idag. Jag har nämligen haft låten "Jag är en gummibjörn" på hjärnan hela dagen. Jätteirriterande! Ja, ni vet nog hur det känns att ha en låt på hjärnan. Jag tror att de flesta människor råkat ut för det någon gång.

M brukar ju säga att hans tankar fastnar med dubbelhäftande tejp. Är det så han känner dagarna i ända? Ja, det är det säkert! Jag berättade för M att jag haft låten på hjärnan hela dagen, så att jag numera förstår vad han menar. Jag sa att jag satt på radion för att försöka bli av med det. Jag sa att det värsta jag kan göra är att sjunga på dem - då fastnar den ännu mer.

Just då var han väldigt inne i sin egen värld, sprang runt och babblade om sina egna saker och lyssnade inte alls på J (=LSS-avlösaren som har honom här hemma några timmar i veckan) och knappt på mig. Jag sa att om han gjorde som jag gjorde med radion, dvs vara tyst och försökte lyssna på J istället så kanske de där tankarna försvann och han kunde höra ifall hon kom med något roligt förslag på vad de kunde göra istället. Jag sa att om han istället fortsatte babbla skulle tankarna bara fastna ännu mer. Han fick sig faktiskt en tankeställare, kom ur sin bubbla och lyssnade på J för en liten stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar