Translate

torsdag 26 april 2012

Kosttillskott: Magnesium, zink och nattljusolja

Nu har jag följt Anna Halléns råd och köpt magnesium- och zinktillskott. Jag köpte sådant som var bundet till något (kelaterat), som gör det lättare för kroppen att ta upp. 

http://www.annahallen.se/category/energibarn

Sen råkade jag läsa på innehållsförteckningen till salvan Borago, när jag var på apoteket i veckan. Anledningen är att alla tre barnen har skorv i hårbotten och att den salvan ska motverka det. Inte för att jag tänker köpa den. Den innehåller alldeles för många konstiga ämnen. Men jag plockade upp den i handen och läste i alla fall och hittade nya rön (omoget enzymsystem ger brist på GLA):

http://www.ccs-se.com/sv/borago-by-ccs/om-mjoelkskorv

Så tänkte jag att det ju är lite konstigt att M fortfarande har skorv, som mest bebisar verkar ha. Han har kanske brist på GLA (=nattljusolja)? Det är ju inte säkert att det är något fel på hans enzymsystem. Man kan säkert få skorv p g a för lite GLA i kosten också. (Han får ju inte modersmjölk längre, som är GLA-källan för bebisar.)

Och GLA-tillskott ska även hjälpa mot eksem, enligt andra källor. Lillasyster har det till och från. (Mest "från" i och för sig, sen hon slutade med gluten.) Kan vara värt ett försök.

Så jag köpte nattljusolja som kapslar. För vad hjälper det att smörja med en kräm på utsidan, jämfört med att äta tillskott, tänker jag? Skorven i sig, ser inte jag som så stort problem, faktiskt. Problemet borde finnas i hela kroppen, inte bara i huden.

Det finns förstås lite GLA i Eye Q som vi redan ger. Jaja, det får vara värt att testa att ge lite extra. Jag köpte en burk med kapslar för 99 spänn, så inte så mycket att förlora.


PS. Jag ger även M kalciumtillskott, eftersom han inte äter mjölkprodukter. Detta är något vi ska diskutera med BUP-läkaren i nästa vecka. Skriver mer om det då, när jag vet hur man bör göra med den saken.

1 kommentar:

  1. Det var stor prisskillnad på nattljusolja. De som var billigast var kapslar, som tyvärr är alldeles för stora för att ge barnen. Kvävningsrisk. Så jag skär itu dem med en kniv och blandar i oljan i deras yoggi. De märker ingen skillnad. Funkar bra, och jag kommer fortsätta med detta, eftersom den på flaska som jag hittade var mycket dyrare.

    SvaraRadera