Translate

tisdag 29 april 2014

Elevens val i årskurs 4

Vi fick hem en blankett från skolan om att alla elever ska göra ett val av aktivitet för extratid i årskurs 4.

Man kan antingen välja
* fotboll,
* musik,
* textilslöjd,
* träslöjd

eller förstärkning/fördjupning inom
* matte,
* svenska,
* engelska.

Förstärkning innebär att man tränar på något som man behöver extra hjälp med. Fördjupning innebär att man går vidare med något som man är särskilt intresserad av.

"Äntligen!" tänkte jag, som länge velat att han ska få mer utmaningar i matten. M har extrastöd med läsning och skrivning, och resurs på heltid. Det blir nog inte så mycket ork och tid över till sånt som han är bra på, vilket ju måste kännas rätt trist för honom. Han är duktig i matte och engelska. Jag försöker lära honom lite extra i den mån jag hinner. Ja, ni som läser bloggen vet nog att den tiden oftast är rätt begränsad. Så det blir mest "on the fly".

Men naturligtvis så är det han som ska välja själv. Inte jag. Han måste ju vara nöjd med sitt val och tycka att det är kul att gå dit.

Det är mycket att hålla reda på när han ska välja. Många saker att välja mellan + lika ord (förstärkning/fördjupning). Många olika alternativ att fundera på och känna efter kring. Jag tror inte att M reder ut det helt själv, så jag hjälpte honom göra en enkel plus-minus-lista för alla alternativ. Så gjorde nämligen alltid min pappa och det funkade för honom. (M är rätt lik honom, så jag tänker tipsa honom om min pappas bästa knep.) Vi gjorde förstås listan i huvudet eftersom det var sent. Vi får skriva ner det imorgon.

Jag hoppas att M väljer engelska just för att det språket öppnar portar till så mycket annat. Och för att han alltid är så glad när vi gör engelskaläxan och för att han vågar prata engelska med mig och ser ut att tycka att det är kul.

M har dessutom precis kommit igång med att läsa på svenska, men behöver träna lite mer. Valet föll på en historiebok för vuxna. Han har blivit intresserad av att läsa om gamla svenska kungar och deras släktförhållanden. Som jag påpekade så finns det ju liknande information för alla andra länder och att den då oftast finns på engelska.... För att visa M hur mycket information som finns på svenska respektive engelska, så ritade jag nedanstående enkla skiss. Kolla in nyckelhålet. Jag sa att det är precis som med datorspel. Vissa banor är öppna och andra är låsta. Och just nu håller han på att låsa upp "engelskabanan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar