Translate

måndag 27 maj 2013

iPad-väckning

Jag har funderat en del på det som Svenny Kopp säger om att gå upp på morgonen. Att det bara går om de ska gå upp till något kul. Riktigt så illa är det inte i den här familjen, men vissa mornar är vissa familjemedlemmar väldigt svårväckta. Så svåra att det nästan inte går.

Till lillebror kan man säga "Det är morgon! Dags att stiga upp." hur många gånger som helst utan att han reagerar. Han vaknar inte ens om jag pussar på honom, eller flyttar på honom. Jag vet, ett lyxproblem med ett autistiskt barn...... Många vaknar alltför tidigt, som M innan vi la om kosten. Då vaknade M alltid mellan kl 5-6 på morgonen oavsett hur sent han somnade.

Men i alla fall, det är ändå ett problem när man måste till jobbet och lillebror bara sover och sover. Jag har kommit på ett sätt som funkar. Jag tar iPaden och klickar igång ett spel som han gillar, helst ett spel som han spelat dagen innan. Och något som inte riktigt kräver två händer hela tiden (så han kan äta lite samtidigt). Och så låter jag melodin gå. Eventuellt så börjar jag själv spela lite. Det funkar perfekt. Han vaknar alltid och börjar spela. Glad, nöjd och hyfsat pigg. Jag brukar sticka åt honom en macka eller ett skivat äpple, och det tar han tacksamt emot. Så är han igång.

Frågan är bara, vad jag kan hitta på för något kul att väcka maken till. Han är nog inte lika lättlurad.... Och samma tid finns ju inte, eftersom jag måste ta hand om barnen samtidigt. Tips?

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Funderade lite och jag tycker ändå att det är värt ett försök med vad nu hans "valuta" är. (ha ha, insåg just att detta lät inte så bra;)
    Men det jag menar är att han lockas säkert också av olika saker och jag tror att de är ganska lättlurade om de får det de är intresserade av. Min make blir alltid så glad över att jag bakar t ex, barnsligt glad, alltså, över att få sockerkaka mm, men han har inte problem att komma upp på morgonen så det är nog en svårare nöt att knäcka. Men ska vi t ex gå på stan o han inte är så motiverad, så kan jag alltid säga att vi kan fika sedan, och då följer han med :) känns nästan för enkelt ibland, men funkar varje gång. (jag behöver lite bärhjälp och så).

    Kanske en färdig smörgås på morgonen kan passa att locka upp honom med, eller vad som han nu äter? Eller kanske läsa tidningen?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Hahaha, DEN valutan funkar säkert. Nog det enda som riktigt fungerar, men jag måste ju ta hand om barnen. ;)

      Du fick mig just att komma ihåg att han alltid säger att jag ska sätta in ett glas juice, så han vaknar. Hade glömt det Ska testa med att pressa apelsinjuice imorgon! Tack! :) Risken är förstås att han dricker upp den och sen somnar om. Men den kan jag absolut ta.

      Bra att det funkar för dig. Enkelt är bra! :)

      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Imorse fick jag förstås kämpa lite med olika spel. Men till slut gick det. Det var ännu roligare att vakna, när jag spelade. "Mamma spelar!" tänkte han nog.

      Radera