Så nu har jag lyssnat färdigt på första delen av fyra, av Gordon Neufelds föreläsning:
http://urplay.se/Produkter/173882-UR-Samtiden-Varfor-lyssnar-inte-Kalle-Del-1-sa-fungerar-uppmarksamhet
Det märks att han är amerikan, ja eller nästan. Han är kanadensare. Han är bra på att "brodera ut" innehållet. I detta fall så tycker jag dock inte att det stör. Det passar mig perfekt och budskapet etsas fast genom att han upprepar samma budskap och säger det på lite olika sätt. Vad säger han då? Jo några saker i punktform, förutom det jag skrev i förra inlägget:
1) Man fokuserar genom stänga ute ovidkommande intryck (och inte
genom att förstärka ett intryck). Vi har ett system för att stänga ute
ovidkommande intryck och det kallas rektikulära aktiveringssystemet. Det
varierar mellan oss hur pass välfungerande våra sådana system är.
Det är nog knappast någon nyhet för oss som har kännedom om NPF.
(Eftersom många upplever att alla intryck som ljud, synintryck, lukter
"trillar" på dem utan att de kan inte värja sig för dem. Maken är en av
dem.)
2) Uppmärksamhet (attention) fungerar olika inom en individ beroende på vad det är saken gäller. Om man tänker sig uppmärksamheten som en bil, så beter sig den olika beroende på "vem" som kör den. Om hunger "kör". Eller anknytning. Osv. Se 16 minuter in i filmen. (En bra liknelse, tycker jag. Jag tänker direkt att när "specialintresset kör uppmärksamheten" - då blir det åka av.)
3) Det finns en hierarki hos uppmärksamheten, från topp till botten:
* Anknytning ("attachment") - uppmärksamheten riktas till dem och/eller vad vi har knutit an till
* Alarm - uppmärksamheten riktas mot vad som hotar oss eller får oss att känna oss otrygga, till det som är fel
* Hunger - uppmärksamheten riktas mot mat
* Anpassning ("adaptation") - uppmärksamheten riktas till vad som oroar oss, till det meningslösa i ansträngningen, till vad som gör oss ledsna, besvikna och som vi inte kan ändra.
* Individualisering/självförverkligande - uppmärksamheten riktas till det obekanta och okända, till intressen och passioner, till ambitioner och ens potential, vad som hjälper en att komma framåt
Hierarkin innebär att man t ex inte känner hunger om man känner sig hotad ("alarm"). Gordon förklarar "alarm" 86 minuter in i filmen, och hur det tar över hela uppmärksamhetsystemet när vi inte lyckas komma vidare med det. Då stängs automatiskt alla ovidkommande intryck ute, och vi kan inte fokusera något annat än det som skapar "alarm". Till exempel så är det svårt för elever som känna sig otrygga att fokusera på skolarbetet.
Märk väl att anknytning står högst upp i hierarki: "Attachment triumphs everything". Och "alarm" hör ihop med anknytning ("attachment"). När vi bråkar med någon vi älskar eller när någon vi älskar är i fara, har vi oftast svårt att koncentrera oss på något annat. Vi känner knappt om vi är trötta eller hungriga. All uppmärksamhet går åt till att återetablera kontakten med den vi älskar. (Förklaras också 86 minuter in i föreläsningen.)
Gordon pekar på problemen med skolan av idag. Att man utgår ifrån att eleverna kommer med fyllda behov till skolan och är på den lägsta nivån. Dvs att de är nyfikna och mottagliga för att lära nytt. Så har de kanske inte ätit en ordentlig frukost. Eller knutit an till läraren - det viktigaste av allt. Om inte eleverna är anknutna till läraren, så knyter de an till varandra. Och då slutar de lyssna på läraren. De lyssnar på varandra istället, vilket skapar en mängd problem. "We were never meant to deal with children whose hearts we did not have."
Sist så vill jag tipsa min syster som blev mamma i förra veckan (!) och som läser alla mina blogginlägg, att lyssna 104 minuter in i filmen. Det handlar om bebisar. :)
Efter denna inledning om hur uppmärksamhet funkar, ska det bli mycket intressant att höra fortsättningen på hans föreläsning. Främst angående vad man kan göra för att hjälpa barn (och vuxna) att utvecklas i rätt riktning. Jag känner mig grymt motiverad att knyta an ännu mer till mina barn. Läsa fler sagor. Pyssla. Lyssna på dem ännu mer. Får dem att känna sig viktiga. Ta lillebrors egenbyggda rymdraketer på stort allvar, t ex. Jobba så lite som familjeekonomin klarar. Osv. Eftersom:
"Attachment triumphs everything." och
"We were never meant to deal with children whose hearts we did not have."
Ja, eller på svenska:
"Anknytning vinner över allt annat" samt
"Vi är inte skapta för att ta hand om barn, vilkas hjärtan vi inte vunnit."
Självklart har jag vunnit mina barns hjärtan vid det här laget, och de är tryggt anknutna till mig. Men jag tänker att ju starkare anknytningen är, desto bättre kommer jag att lyckas med att lära dem allt jag vill lära dem.
Hej!
SvaraRaderaTusen tack för din resumé! Otroligt värdefullt! Nu slipper jag själv göra jobbet, jag kommer att använda dina sammanfattningar för att sprida vidare.
Vänliga hälsningar, Camilla
Hej!
SvaraRaderaTack så jättemycket för dina mycket välskrivna resuméer av Gordons föreläsningar! Han använder som sagt var många ord så jag tycker att det är lätt att glömma allt viktigt han sagt och kände därför ett behov av att skriva ner en sammanfattning.Du har besparat mig en massa arbete!
Jag läser nu för andra gången Gordons bok " Våga ta plats i ditt barns liv." Har även hört honom "live" när han nyligen var i Stockholm.
Hans kunskap och budskap känns livsviktigt för alla som har någon dom helst kontakt med barn! Tack för att du är med och sprider det!
Kram
Camilla
Hej!
RaderaTack så mycket för återkopplingen. :) Kul att de kommer till nytta och sprid så mycket du vill.
Jag kände också precis som du, att jag för min egen del behövde skriva ner en sammanfattning, så det sjönk in. Mycket trevligt om andra kan ha nytta av detta i arbetet med barn. Håller med - det känns viktigt för alla som är i kontakt med barn. Knyta an först! Sen de andra.
Nu har inte jag hört övriga delar av föreläsningen, men det ska bli spännande. Jag kommer även sammanfatta dem här i bloggen i framtiden, men det blir nog i slutet av sommaren eller i höst. Det tar lite tid att lyssna och lyssna om, när man inte har så mycket tid över. (Jag brukar lyssna på vägen till jobbet, och har lätt för att lyssna på engelska eftersom jag bott i USA 1 år.)
Kram
Hej!
SvaraRaderaSer framemot dina kommande sammanfattningar!
Det blev visst två svar (oops!) Det är första gången jag skriver en bloggkommentar så det blev lite tekniska missar;-)
Förstår att du är en mycket kärleksfull mamma och att du har en rejäl utmaning i hur du ska få i hop vardagen och tillgodose allas behov inklusive dina egna.
Även om du i dagsläget inte har tid att läsa så mycket och nu dessutom är fokuserad på Gordons föreläsningar så vill jag dela med mig av några boktips som du kanske kan ha nytta av nån gång i framtiden. Tony Attwood är ledande när det gäller kunskap om Aspegers. Hans böcker i ämnet är extraordinära, dessutom skriver han med uppriktig värme och djupt engagemang.
Boken :" Explosiva barn" av Ross W Greene är helt underbar! Ska läsa två böcker till av honom som jag bett biblioteket köpa in.
Sist men inte minst en klassiker: " Aktivt föräldraskap" av Thomas Gordon. Han ger oss mycket värdefulla och användbara redskap i kommunicerandet med barn.
Om du vill ha nåt mer intressant att lyssna på efter Gordon så rekommenderar jag Lotta Abrahamssons föreläsningar : Hjälp, hur gör man? Hon har diagnosen Asperger/ADHD och är lärare och mamma till barn med diagnos. (Föreläsningarna finns på UR samtiden.)
Lycka till med allt!
Kram
Camilla
Hej!
RaderaIngen fara. Hellre två kommentarer än ingen. :) Jag har kommentarsgranskning eftersom jag får så mycket skräppost med länkar till diverse skumma sidor. Det är vanligt att nya skriver två kommentarer.
Hm, jag har både Attwood och Greene i bokhyllan, men har inte hunnit läsa än. Förhoppningsvis gör jag det snart. Du har sett Greenes hemsida va: http://www.livesinthebalance.org/? Där finns radioprogramm man kan lyssna på.
Och Lottas föreläsning lyssnade jag på ett tag sen (finns nämnt i bloggen på några ställen). Den är verkligt bra och gav mig många förklaringar om min pappa (som aldrig utreddes, med som förmodligen hade AS/ADHD). Boken av Thomas Gordon har jag inte hört talas om, så den blev jag genast nyfiken på. Tack för tipsen hur som helst. Ska kanske prioritera samtliga böcker du tipsar som, för vi verkar tänka lite lika. :)
Har du förresten "Vad betyder det?" av Catherine Faherty? Det är mer en arbetsbok att använda tillsammans med barnen, men den är superbra. Den är skriven lite likt så som man skriver sociala berättelser. Jag kommer skriva om den också i ett kommande blogginlägg, när jag läst lite mer i den.
Tack! Ha det så bra och kommentera gärna igen! :)
Kram
Tack för tipsen! De var nya för mig! Toppen!
SvaraRaderaBlev jätteglad! Jag och de jag sprider vidare till kommer säkert att få stor nytta av det.
Kul! Missa inte hans filmer med exempel! Så tydliga och bra:
Raderahttp://www.livesinthebalance.org/solving-problems-collaboratively
http://www.livesinthebalance.org/plan-b-in-action/for-educators