Translate

tisdag 23 juli 2013

Glada städgubbar

För tillfället så har vi hamnat i ett läge där barnen river ut nya leksaker mest hela tiden, men vägrar att städa upp dem. Det kan ju vi föräldrar göra, tycker de. För de har inte tid. De måste leka.

Så vi införde "glada städgubbar" för att kicka igång motivationen hos dem. Ett belöningssystem alltså. Jag har tidigare skrivit att jag tycker de kan vara bra, rätt använda. Detta är den första typen av belöningssystem jag nämnde, som vi använder. Dvs för att ge en liten knuff i rätt riktning.

Så här funkar våra glada städgubbar:

* Man får ett papper med 6 ringar. För varje väl utfört städuppdrag så får någon (gärna barnet självt) rita en glad gubbe.
* Ett städuppdrag anpassas efter barnet förmåga och ork för stunden. Vi anpassar alltid uppdraget och hejar på ("Fem saker till!") så att barnet lyckas till slut.
* Ett städuppdrag kan vara att man plockar upp leksaker, dammsuger eller torkar rent något.
* Man kan få hur många städgubbar som helst under en dag. Om man är sugen på att städa lite mer, så kan man alltid bli tilldelat ett nytt städområde. (Tro mig, vi har en hel del att städa här hemma....)
* När man fått 6 glada städgubbar så får man en present.

När vi började så kom lillebror och lillasyster igång bra. De fick snabbt 5 städgubbar var. Det upptäckte M och började yla. Han hade nämligen bara 2. Det var så orättvist så. Jag fick lite dåliga vibbar: Var det ett pennalistiskt system vi hade skapat? Men sen kom jag på bättre tankar och sa åt M att torka tårarna och börja städa ikapp.

Presenterna vi ger är småsaker som jag köpt på rea i en leksaksaffär. Pysselböcker och pyssel. Sånt som vi ändå hade tänkt ge dem nu under sommaren, när det behövs lite nya aktiviteter. Och jag har anpassar presenterna efter vad varje barn gillar. De får inte likadana saker alltså.

En liten varning om ni vill testa: Håll koll på hur många städgubbar varje barn har. Det är annars lätt att fuska, som nedan. Lillasyster målade raskt 3 städgubbar på sin lapp direkt när hon fick den. Men jag blev inte arg. Hon är den enda av dem som hjälpt mig städa tidigare, så hon hade nästan förtjänat dem. Fast de fick tjänas om, av pedagogiska skäl - vi uppmuntrar inte fusk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar