Translate

torsdag 11 april 2013

Huvudvärk som ger en tankeställare

Jag inte bloggat så mycket på sistone, på grund av huvudvärk till och från. Jag har problem med bihålorna på ena sidan ansiktet. Förmodligen inflammation. Just nu mår jag bra, men stundtals blir jag helt däckad.

Och på något sätt så har jag fått problem med synen. Inte för att jag tror att det är i ögonen problemet sitter. Jag tror att det kan vara någon svullnad som trycker på ögat och gör att det gör ont att titta med vänster öga. Det gör ont när jag rör ögat, och jag har blivit ljuskänslig. Solljuset gör ont. Och jag är även känslig för höga ljud och många intryck. Jag noterade också, att det stundtals gör så ont att det blivit jobbigt att prata. Jag har behövt samla kraft för att orka få fram orden.

Okej, nu är verkligen inte huvudvärk samma sak som NPF, och bör förmodligen inte jämföras. Men detta ger mig ändå tankeställare. För de som har autism/ADHD får ofta höra "Skärp dig!" och att de överdriver när de klagar på sinnesintrycken, eller inte svarar på tilltal. Vad vet vi andra om hur de upplever tillvaron? Om någon hade sagt så till mig när jag ligger där och känner mig helt utslagen, hade jag förmodligen antingen blivit tokarg, eller helt knäckt.

8 kommentarer:

  1. Det låter inte så trevligt. Bihåleproblem kan vara besvärliga och sitta i ett tag.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Det är lite bättre idag, hittills. Jag är supernojig för att få en attack till, för jag behövs här med barnen.

      Radera
  2. Vet du, det låter som en huvudvärk som kallas för Nortons huvudvärk. Jag hade samma symptom för nåt år sedan och själva värken ligger liksom bakom vänsteröga. Ibland känns det som om ögat liskom ska "puffas ut" från sin håla pga att det känns som om det är så svullet bakom. Och det är jättejobbigt att prata. I mitt fall stressrelaterat. Blev värre med ett glas vin på fredagkvällen.
    Kolla Nortons.

    Annars håller jav helt och fullt med om jämförelsen om att vara sjuk och NPF. Hur lätt är det att "skärpa till sig" när det absolut inte går??

    Kram och krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herregud, tänk om det är det jag har. Ingen trevlig läsning på wikipedia....
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Hortons_huvudv%C3%A4rk

      Mycket stämmer. Jag ska bums ta dubbel dos magnesium, som jag redan äter.

      Tack, jag mår lite bättre idag, men blir lite nojig av att känna av det lite lätt. Näsan rinner, så vi får hoppas att det kommer ut.

      Radera
  3. Ska det inte vara Hortons? :)

    Bra jämförelse med NPF annars, speciellt med avseende på känsligheten för intryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är Hortons.

      Om ni är två som håller med, så var jag kanske inte helt ute och cyklade. ;)

      Radera
  4. det låter som migren, tycker jag:) det kan hålla isig några dgr upp till en vecka. jag brukar ibland ha det vid ägglossning och då kallas det för hormonellt migrän. det är inte farligt men jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite migränlikt faktiskt. Fast jag ser en klar koppling till smärta i bihålorna. Idag har jag sluppit något anfall hittills, men har lite grann ont i bihålorna på ena sidan.

      Det låter jobbigt att ha det tillsammans med ägglossning. Det kan ju göra ont i sig.

      Radera