Translate

lördag 31 mars 2012

Candida

M har klagat på sår i munnen i några dagar. Vi trodde en förkylningsplita som vanligt, och hittade också något som såg ut som det på hans tunga. Sen igår var tungan helt vit av "torsk" (=en beläggning). När vi ficklade så hittade vi även en massa sår i munnen. Ett högst upp i gommen och vid sidorna där bak, där tänderna ligger lite emot slemhinnan. Han är verkligen skavd i munnen. Om ni vill se hur det ser ut, googla på "Candida munhåla" och titta i bilder-fliken.

Hur han fick det? Jo, han åt Kåvepenin för några veckor sedan för streptokocker i näsan, och candidaöverväxten beror förmodligen på obalans mellan bakterierna i munhålan.

Sen började jag tänka: Hur påverkas tarmarna av candida egentligen? Candida + mat som är hård och skaver, på samma sätt som hans tänder skaver på slemhinnan i munnen. Hur blir det? I munnen syns det ju, och känns. Det gör det ju till viss del i tarmarna också. Men fattar ett barn det? Eller är det en diffus känsla av obehag?

Jag började genast tänka på länken i mitt förra inlägg, som jag tolkar som att om barnen får mindre autistiska symptom, när de mår bra i magen.

http://www.news-medical.net/news/20120301/Gluten-free-casein-free-diet-more-effective-in-improving-ASD-behaviors-and-symptoms.aspx

Vad gör Candida med mitt autistiska barn egentligen? Jag får en massa träffar på "autism candida" när jag googlar, men vet inte om källorna är tillförlitliga. Vissa hävdar att candida bidrar till autism, och en källa uppger att candida och gluten har likheter.

"....large portions of a Candida cell wall protein (HWP1) have a structure which is virtually identical to the wheat protein gluten."

Och det finns en publikation i The Lancet om kopplingen candida och celiaki, men jag ser inte vad de kom fram till.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2803%2913695-1/abstract

Detta är helt nytt för mig, så jag är fortfarande lite skeptisk. Jag tar inget ansvar för att det ligger något i detta. Men jag har haft mångaåriga problem med candida. De har dock försvunnit sen jag la om kosten. Frågan är hur M ska bli av med sin candida. Och då menar jag inte bara i munhålan. Oavsett, så måste den hållas under kontroll, för candida är inget bra att gå omkring med. Det verkar alla forskare vara överens om. På vissa av länkarna står det dessutom att candida bildar toxiner. Och att en skadad tarm lätt får en överväxt av candida. (Eller är det tvärt om: Candida ger en skadad tarm?)

Det finns olika teorier om kost för att svälta ut candida, och om det över huvud taget går. Jag vet inte vad jag ska tro. Det finns ett läkemedel, som verkar bra. Undras om man kan få det utskrivet till M?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19731214000057&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Googla gärna och berätta gärna vad ni läsare tror om allt detta!

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag vet att detta är ett gammalt inlägg. Men, vad kom du fram till??? Jag har nämligen kommit på att W har svamp i munnen! Han har haft det i år! Och bem vet hur det ser ut i hans lille mage...
    Jag har svamp och har fått medicin, men hur gör jag med honom. Jag ringde barnmottagningen, men blev väldigt nonchalant bemött. Jag behövde minsann ingen läkartid utan bara skölja hans mun med vichy-vatten... :(
    Och du, är det inte märkligt att candida-diet är så lik autismdiet??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, jag funderar fortfarande på detta. Just svamp nämns ju ofta i litteratur (Harald Blombergs "Autism - en sjukdom som kan läka"). Ska titta igen vad det står där och återkomma till dig.

      Jag har också hört det med Vichy-vatten. Så dumt. Jag stod på mig och fick medicin. Du kan ju ringa om en vecka och säga att Vichy-vatten inte hjälpte och att du behöver nåt starkare....

      Men kosten hjälper också, tror jag. Visst är det lite märkligt. Men båda dieterna är väl mer för sånt vi borde äta? M har blivit bättre tror jag. Ingen torsk i munnen i alla fall och han svarar fortfarande bra på kosten.

      Påminn mig om jag glömmer återkomma. Det är mycket nu....

      Radera
  2. Tack! Ingen brådska, jag har väl sisådär 50 år på mig att hitta saker som påverkar W positivt.

    Funderar på att kanske beställa medicin från utlandet. Tror det är receptfritt där..

    Eller så ska jag hitta en riktig svampexpert! Jag har varit hos 8 läkare senaste 2 åren för en rad olika symptom. Så var jag hos gynekologen häromdagen för att få hjälp med vanlig underlivssvamp. Han var duktig och sa att man jan ha svamp inuti sig också. Så efteråt googlar jag runt lite... Varenda (!!!!) symptom jag sökt för finns med som möjligt candida-symptom! Så just nu är jag både lättad men förbannad. Borde jag liksom förstått det själv eller är läkarna helt inkompetenta eller är jag liksom ute och cyklar.. Ja, spännande att se vad som händer efter tabletterna nu.

    Och så W då. Har han svamp? Hur mycket av hans autism-symptom blir värre av det isf? Vart ska jag liksom vända mig....

    Frågorna är många! :) Jag menar inte att du har svaren, men intressant att du har haft lite lika funderingar! Ha det bra sålänge, och ingen press eller stress att återkomma om detta!! Lova det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din omtanke. Svarar dock direkt och återkommer med infon, när jag hittat den i boken.

      Jag tror dock att jag läste att symptomen kan bli värre för att fler gifter utsöndras när svampen dör, men jag vet inte säkert.

      Jag har själv haft svåra problem med underlivssvamp. Du vet 1 veckas mens, och 1 veckas svamp. Varje månad. Inte kul. Men den försvann utan medicin när jag la om kosten. Fuskar jag med socker så återkommer den, så jag antar att den finns där i bakgrunden. Jag borde kanske också ta tabletter......

      Jag kan inte svara på det med svamp och autismsymptom. Något av de efterföljande inläggen tar upp att M förbättrades i samband med att vi gav svampmedicin, men det kan också berott på något annat.

      På lång sikt, så är det självklart bra att få bort svampen.

      Återkommer som sagt, när jag läst i boken....

      Radera
  3. Det finns köpa nystatin från tyskland. Har köpt flera gånger därifrån. Behövs inget recept bara beställa. Finns både som flytande mix och tabletter . Åt antidepressiva i flera år sömnproblem och konsentrations problem och hade astma problem som dom sa var kroniska och tog massa medeciner som hhälpte föga. Köpte från tyskland och vips var min astma som bortblåst och kunde sluta med antidepressiva på en gång . Hela mina tarmar var fulla av skiten . Kom ut så mycket gegga så kunde inte tro det var sant . Riktigt äckligt . Candida är riktigt vidrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, vilket bra tips! Vi hittade en läkare som behandlade M under 3 månader + 6 veckor med nystimex men tyvärr så gav det inte effekt. Vi har gjort Organic Acids Test. Fick du alltså bukt med din candida av Nystatin? Låter ju strålande. Borde nog egentligen testa på mig själv. Det är förresten gratis för barn i Sverige.

      Radera