Translate

tisdag 17 juni 2014

TEMA - ansökningar: Några små tips

Det var länge sen vi gjorde någon ansökan och jag har inte så mycket om just den saken här i bloggen. Och jag vet inte så mycket om det egentligen. Bloggen är bitvis väldigt detaljerad om vårt liv, men jag har inte velat lägga ut något om våra ansökningar här. Det känns för privat. Ändå, eftersom veckans tema är ansökningar, så vill jag bidra med mina bästa tips i punktform:

LSS-ansökan:
  • Vi skrev inte själva vår LSS-ansökan till kommunen om avlösarservice i hemmet. En handläggare från kommunen kom hit och intervjuade oss, och såg kaoset. Sen skrev hon ansökan som vi bara behövde kontrolläsa och godkänna. Jag vet inte hur man gör idag, men fråga om de inte kan göra så i er kommun ifall ni inte orkar skriva något själva.


Vårdbidragsansökan:

  • Skriv i punktforum och låt det ta tid. Skriv en lista på allt extra ni gör och hur mycket extra tid det tar, och fyll på efter hand. Låt dokumentet växa fram. Låt det mogna. Stressa helst inte fram det, för då tror jag att ni lätt glömmer att skriva viktiga saker. Jag skrev till och från under 2 veckor.
  • Skriv bara upp barnets svårigheter i vårdbidragsansökan. Om detta blir för tufft, så skriv en egen lista med alla styrkor. Spara den för dig själv, men skicka inte in den med ansökan. Jag har gjort det då vi ansökt, och då har det känts lättare och roligare att skriva ansökan.
  • Om en punktlista inte funkar för dig. Skriv ner hur en vardag + helgdag funkar, eller hur en vecka funkar. 
  • Glöm inte att skriva upp merkostnader. Har ni fler barn så ansök om merkostnader tillsammans, så kommer ni lättare upp i beloppet.
  • När vårdbidragsansökan skulle förnyas hade jag gjort en ny punktlista, men det behövdes inte. Det räckte med en telefoninterju där handläggaren från början hade några förutbestämda frågor. Ring och hör hur processen går till i er kommun, inför förnyelse!
Förhoppningsvis kommer fler och mer informativa blogginlägg om ansökningar snart upp på Neurobloggarnas facebooksida:

https://www.facebook.com/pages/Neurobloggarna-F%C3%B6lj-v%C3%A5ra-temaveckor/111575532334914?ref_type=bookmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar