Translate

torsdag 6 mars 2014

"Jag har matte bey-blades!"

Idag så frågade lillebror mig hur många bey-blades man kan göra av plus-plus bitarna som är kvar i lådan. Jag tog tillfället i akt att prata lite matte med honom. Så jag frågade hur många bitar en bey-blade består av. Han delade en i 5 delar, och det blev 4 likadana delar med 5 bitar i varje och en mittbit. Han räknade snabbt ut att 5x4+1 blir 21. Så en hemmabyggd bey-blade består av 21 plus-plus-bitar.


Jag frågade honom hur många plus-plus bitar 2 bey-blades blir.
Lillebror: "42"
Jag: "3"?
Lillebror: "63"
Jag: "4"?
Lillebror: "84"
Jag: "5"?
Lillebror: "105"

Han kunde det direkt i huvudet utan ansträngning. Jag måste sett ut som en fågelholk i ansiktet. När vi kom till 6 bey-blades fick han tänka en liten stund innan han svarade "126". Och med 7 så fick han ha lite hjälp på traven, men sen kunde han själv tänka fram 147 också. Han tog fram 11 bey-blades och la upp på rad. Då passade jag på att lära honom att 10 bey-blades är 210 plus-plus bitar. Och då blir 11 bey-blades 210+21=231.

Jag nämnde också att man faktiskt kan väga 1 plus-plus bit och jämföra med vikten på bitarna i lådan, för att ta reda på hur många bitar det är i. De har vägt saker på dagis, så han fattade direkt vad jag menade. Han tyckte det var jättespännande och utbrast: 

"Jag har matte bey-blades!"

och sprang en runda i huset innan han och lillasyster återupptog leken med kattgosedjuren. (På tal om konstraster.....)

Vi har verkligen inte tragglat detta med honom. Han är ju bara precis 6 år, så vi har inte kommit på tanken. Han bara kan. Det är en styrka som han måste ha tack vare sin autism. Eller ska jag säga autismpersonlighet numera? Sen vi la om kosten har de flesta negativa autismsymptom försvunnit eller bleknat.

Jag som har oroat mig så mycket för lillebrors framtid. Så är det så här bra nu! Fatta hur glad och stolt jag är! Det kommer bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar