Maken har varit på kurs hela veckan och det ledde till att vi diskuterade det här med hur vi bäst lär oss. Han säger att han har svårt för att ta in skriftlig information. Det blir snabbt rörigt i huvudet på honom. Men om någon föreläser, går orden rakt in i huvudet och fastnar. Han minns föreläsningar nästan ordagrant och kan gå tillbaka och minnas vad som sades. Och han säger att han t o m gör det om han surfar på surfplattan samtidigt som han lyssnar på föreläsningen. Det är ju bara att konstatera att M är likadan. Det är precis vad BUP-psykologen sagt: Att M kommer klara sig bra i skolan tack vare att han är stark på att ta in ljudlig information, och att man bör utnyttja den förmågan så mycket som möjligt, eftersom han har svårare för att ta in visuell information.
Själv funkar jag tvärt om. Jag älskar att läsa mig till information, i min egen takt. Om någon föreläser, brukar det sällan vara i min takt. Antingen så går det för långsamt och då tappar jag intresset och börjar tänka på annat, eller så går det för fort och då tröttnar jag på att försöka hänga med och då börjar jag tänka på annat då också. Och om jag försöker göra något annat samtidigt, då får jag för mycket i huvudet och gör båda sakerna halvdant.
Jag är nog som dig, men det beror nog också på vem föreläsaren är.
SvaraRaderaJag fick rita i skolan samtidigt som läraren läste eller berättade något för att jag skulle koncentrera mig på vad hon sa.
Att gäspa behöver inte vara för att man är trött och det fick jag lära mig av en föreläsare efter han såg att jag gäspade hela tiden. Det är för att man tar emot information så mycket att man blir gäspig, lite trött, och det stämmer helt för jag måste verkligen koncentrera mig till den grad och det är mycket tufft.
Vi är alla olika...som tur är.