Translate

onsdag 10 maj 2017

Nya fotbollsskor

"Tack mamma för att du betalade en massa pengar för mina nya skor." sa lillebror när vi skulle gå iväg till skolan idag och tittade mig storögt i ögonen.

Jag förklarade för honom att det hade varit extra jobbigt att vara nybörjare OCH ha halkiga skor igår på hans första fotbollsträning. Två minus, helt enkelt. Det räcker att vara ny. Man ska i alla fall ha lika bra skor som alla andra. Om man ska prova på fotboll så tycker jag det är viktigt att man har bra och bekväma skor. Annars blir det nog inte lika kul. Risken för att misslyckas med alltihopa blir större.

Jag ska skriva mer om träningen igår och hur vi tränat inför den men först vill jag berätta hur det gick till när vi köpte skorna.

I lördags åkte vi, jag, lillebror och lillasyster för att köpa nya "springskor" och fotbollskor, benskydd och fotbollsstrumpor till dem båda. M stannade hemma vilket han tolkade som ett straff. Senast vi handlade skor hela familjen så blev det minst sagt lite ansträngt så nu beslutade maken och jag att vi skulle dela upp oss. Maken och M fick lite tillsammanstid hemma istället.

Ett av problemen i affären förra gången var att lillebror ville gå och äta äpple i affären och det blev lite kladdigt. Jag sa till lillebror att han fick äta ordentligt innan vi åkte den här gången för att jag inte skulle ha med mig någon mat. Men den där klumpen i magen gjorde ändå att jag smög med två bananer, några muffins och lite vatten i väskan. För jag tänkte inte stå på ett köpcenter med en skrikande lillebror med lågt blodsocker och ingen mat att plocka fram....

Det gick bra att åka dit. Lillebror var väl förberedd på att vi skulle åka i den "stinkiga bilen" och var dessutom motiverad eftersom han skulle få nya skor. Vi gick direkt till skoaffären som hade tillräckligt breda skor. Ja, lillebror har rätt breda fötter och det ställer till problem eftersom han också har överkänsligt känselsinne, dvs allt klämmer lite extra för honom.

Vi fick direkt bra service från två unga killar. Det tog fram ett antal olika alternativ till både lillebror och lillasyster. Först så tyckte lillebror att alla skor klämde. Han var ju van att gå i sina gummistövlar med gott om plats. Han ville därför inte ha några skor. Försäljaren förklarade att fotbollsskor faktiskt ska klämma lite så det sitter fast ordentligt på foten och det accepterade han. Jag körde samma knep som jag körde sist: Gav honom en uppgift.

"Spring en runda. Sen vill jag veta vilken poäng du ger skorna. 0 är det obekvämaste man kan tänka sig och 10 är det bekvämaste, som små fluffiga moln."

De flesta skor fick vara på och han sprang runt med dem. Han hittade ett par tillräckligt breda skor som fick 6 poäng, och de slet han inte heller av sig direkt efteråt så vi antog att de var okej. Lillasyster hittade också några fotbollsskor. Där var förstås färgen lite extra viktig.


Nu var det bara "springskor" eller gympaskor kvar. Lillebror la sig ner raklång på golvet och skrek att han inte orkade mer. Att blodsockret var lågt. "Du skulle ha tagit med dig någon mat." pep han. Så jag tog fram bananerna och sen orkade han prova även springskorna.

Givetvis hade jag förvarnat försäljarna att här var det lite annorlunda behov. Jag sa direkt när vi kom att han hade svårt med känseln i fötterna och även lite dåligt tålamod. Att det berodde på lätt aspergers. Jag tänker att mitt barn blir bättre bemött när jag gör så och det brukar stämma ganska bra. Även här. De reagerade precis så som jag hade hoppats på och vi pratade lite om vad det innebär. Vi kom in på lillebrors matteförmåga och de frågade också lillebror om några svåra mattetal och tyckte det var så häftigt. Dessutom hade de fantastiskt tålamod med honom. Kan absolut tänka mig att gå till den butiken igen.

Vi gick ur butiken med 4 par skor, 2 par benskydd och 2 par fotbollsstrumpor. Direkt utanför så fick vi ta en paus med vatten och lite muffins. De fick lite extra energi och orkade gå in en sväng i en leksaksaffär som lillasyster har längtat efter så länge, för att få köpa något för sina egna pengar. Hon hittade en jättefin gosedjurskatt. Så nu har vi nog minst 51 gosedjurskatter.... Men vad gör väl det? 





1 kommentar:

  1. Det sägs att man blir lugn, harmonisk och glad av katter.

    /moster Mari

    SvaraRadera