Idag var jag och lillebror på barnhabiliteringen för en kontroll av hans finmotorik. Anledningen var att han inte alls är intresserad av att varken skriva eller rita. Jag har knappt sett honom rita något här hemma. Om ett år är det skolstart, och jag tänker att det är lika bra att reda ut detta nu, medan vi har tid att stötta honom.
Jag har ärligt inte vetat om det varit att han inte kunnat rita, eller om det varit motivationen och intresset som inte funnits. Det är tydligt att han inte haft några finmotorikproblem med andra saker, som att bygga med lego. Och det har sett ut som att han kunnat rita lite grann i alla fall. Hans pedagoger säger att han oftast vill att det ska se perfekt ut. Linjerna måste bli helt raka osv. Så det är kanske lite perfektionism som ställer till det också?
Jag fick svar på allt detta idag. Arbetsterapeuten bad honom rita något. Han ritade två rektanglar som en ram. Därefter ritade han en sol i mitten. Penngreppet såg fint ut. Solen blev fin och ramen likaså. Jag var lite förvånad faktiskt. Positivt överraskad. Arbetsterapeuten påpekade att strecken dock var lite tunna, något som jag inte hade tänkt på. Hon gav honom ett penngrepp med tyngd i. Det gör det lättare för vissa barn att känna hur hårt de ska trycka med pennan. Och det funkade kanon för lillebror, när han fick testa. Det finns några olika tyngder på marknaden, så det kan vara värt att testa runt lite.
När arbetsterapeuten bad honom rita något annat, så kom han inte på nåt.
Och han sa sig inte kunna rita varken en hus, en bil, eller mig. När
hon tog fram ett papper med olika former (cirkel, kvadrat, romb, osv) så
gick det bättre. Och sen ritade han en solteckning till.
Arbetsterapeuten drog slutsatsen att lillebror förmodligen behöver struktur
kring ritandet. Att det blir för svårt för honom att rita fritt.
Fantasin behöver lite hjälp. Förifyllda mallar är bättre för honom. Och
det stämmer bra. Han älskar när han ska dra streck mellan punkter från
1,2,3,...... osv och på så vis få fram en teckning. Det är logiskt, strukturerat och med ett tydligt mål.
Han fick även ett klistrigt underlägg som håller pappret på plats. Och han fick även en sax som fjädrar ut av sig själv. Hon sa att det är viktigt med rätt hjälpmedel, så det inte blir för svårt att rita och klippa. Blir det det, så tappar ofta barnen intresset för aktiviteten. Och det är förmodligen vad som hänt med lillebror.
Och förmodligen behöver han få veta varför det är viktigt att kunna klippa och rita. Det är nog inte helt självklart för honom. Varför kan man inte bara bygga med lego, liksom?
Det här stämmer så väl in på vår kille också! Till fyraårskontrollen på BVC försökte vi verkligen få honom att rita en "gubbe" men han såg inte poängen med det. Till slut gick han med på att rita en grushög istället, då kan man fundera på hur gruskornen kan ligga ovanpå varandra utan att trilla ned :)
SvaraRaderaVi har försökt få honom intresserad av att rita/skriva inför skolstarten om ett år. Största hindret är nog att han inte blir nöjd och då lätt ger upp.
Det har gått lite bättre att färglägga bilder om det varit något han tyckt varit intressant, t.ex. från en Star Wars-målarbok eller abstrakta mönster (sök t.ex. på google/images på simple mandalas).
Låter väldigt likt mina killar. Kan han rita av bokstäver? Fylla i om någon punktar dem först?
RaderaTack för tipset om google! Det är kanske lika bra att googla tills han hittar något att färglägga?