Translate

onsdag 18 juli 2012

Boktips: En bok om solen

Ikväll läste vi en av Pernilla Stalfelts böcker: En bok om solen. Alla har ni säkert läst Bajsboken någon gång, som hon också skrivit.

Boken om solen är tyvärr slut hos förlaget, men jag vill ändå nämna den, för den är så bra. Kanske finns den till utlån på något bibliotek, eller att köpa på Tradera? Åtminstone behövs den i den här familjen. Jag kan tänka mig att fler av er har problem med saker som varför man ska ha kläder på sig ute när solen lyser. (Det är ju så skönt att vara naken och kläder är obekväma.) Och varför man ska smörja in sig. (Solkräm luktar äckligt och är kladdigt och vitt.)

Boken går igenom alla de här sakerna:

* Att solen är som starkast mitt på dagen och vid vilka klockslag, man ska akta sig.
* Att solen har osynliga "muskler" och vilka strålar man inte känner (UV till skillnad från värmestrålning).
* Att man antingen kan välja: kläder, solparasoll, solkräm eller skuggan för att skydda sig.
* Att en kort skugga betyder att solen är stark och en lång skugga att solen är svag.
* Olika grader av solbränd, och vad som händer då.
* Att man kan få solsting, men att hatt eller keps skyddar mot det.
* Att solljuset reflekteras i vattnet och på snö.
* Att solglasögon är viktiga för ögonen, när solen är extra stark.
* Att man blir rynkig som gammal, om man solar mycket som ung.

Realistiskt och tydligt, men bitvis inte så vackert. Cancerdöden finns med också, så klart. Men perfekta saker för mina söner att höra, i nuläget. Och de satt som klistrade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar