Translate

onsdag 27 januari 2016

En tung höst

Det var länge sen jag skrev. Det har varit en rätt tung höst. Maken jag jobbat heltid, vilket har inneburit att jag lämnat och hämtat. Dessutom har barnen somnat sent, så det har liksom inte funnits varken tid eller ork över till att blogga.

M har haft en tung höst. De senaste 4 dagarna har jag varit på besök i skolan för att se vad vi kan förbättra och förändra för honom så han orkar. Det är läskigt hur snabbt det kan gå åt fel håll. Jag har trott att det har handlat om åldern för att han haft mycket oro, och i princip all oro har handlat om att det skulle hända mig något eller att han gör något fel. Jag har inte fattat att han är på väg in i väggen och att oron bara är ett symptom på det. Andra symptom har varit att han vägrat ta upp sin penna eller sitt sudd i skolan. Eller bara lagt sig ner på golvet och inte gjort något.

När han fått vila mer efter skolan och tagit det lugnare har också oron försvunnit till större del. Skönt! Han har liksom bara fått vara och ta det lugnt utan tjat. Tittat på film eller bara får ligga still på en matta i en timme. Jag har åkt tidigare från jobbet för att jobba sista tiden hemifrån, så M har kunnat komma hem lite tidigare några dagar. Efter det har han orkat vara social med familjen.

Det var väldigt nyttigt att vara på studiebesök i flera dagar. Han har bra dagar och dåliga dagar, så är man bara med en dag, så missar man mycket. Jag skulle gjort det för länge sen. Man har ju 10 kontaktdagar/barn med funktionshinder, så varför inte utnyttja dem? Rekommenderas! För en gång skull var det lite mindre att göra på jobbet, så jag kunde t o m göra det utan att känna mig sönderstressad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar