Translate

söndag 5 april 2020

Mörkerklippning - om att välja sina strider

Jag fick precis tar fram frisörsaxen, klockan 22.20 på kvällen. Lillebror kom upp och sa att han ville bli klippt en decimeter eftersom hans långa hår var för svettigt och gjorde att han inte kunde somna.

Lillebror behöver melatonin för att somna och när det börjar verka så är han mycket noga med att inte gå ut i ljuset så att det förstörs. Så han krävde att jag skulle klippa honom i ett mörkt badrum med endast lite ljus som kom in från allrummet utanför. Och fort ska det alltid gå. Tålamodet är ju inte det bästa.

Så jag gjorde så gott jag kunde. Klippte hans långa, tjocka hår i mörkret. Att säga att "det där får vi ta imorgon" eller "jag måste få ha lite ljus" hade lett till skrikande och kanske ett utbrott mitt när alla syskonen försöker somna eller har somnat redan. Han såg ingen annan lösning på sitt svettiga problem. Han hade redan testat att av sig tröjan och gosefilten som han brukar ha under täcket.

Och trots allt är det bara hår. Det växer ut. Jag kan justera hårklippningen imorgon.

Nu ligger han i sängen igen och försöker somna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar