I morse mötte lillebror och jag hans gympalärare på vägen till skolan. Han
är en redig karl som vi har bra samarbete med. Men idag skällde han på lillebror för att lillebror hade glömt sin jacka i omklädningsrummet 2 gånger
och läraren hade behövt ta med den till hans fack 2 ggr.
Gympaläraren
har sagt till resursen att han klarar lillebror själv på gympan och att
resursen kan göra något annat. Så jag förklarade för honom att eftersom lillebror har ADHD så ingår det i bilden att han glömmer saker.
"Det måste
du hjälpa till med genom att påminna eller så får resursen fixa det."
förklarade jag. Då backade han, och förhoppningsvis förstod och sa att
"vi får hjälpas åt".
Därefter gick jag och letade upp resursen (som har
en helt annan bakgrund och därför förstod mig direkt) och bad dem komma
överens om ansvarsfördelningen dem emellan. För om gympaläraren ska ta
ansvar för lillebror under gympan så får han göra det fullt ut. Dessutom
hade lillebror inte duschat igår, utan han kom hem i samma tröja som jag
skickade in honom på gympan i.
Bara ett exempel på hur man hela tiden
måste bevaka sitt barns intressen, försvara, förklara, stötta osv, när
man har barn med ett osynligt funktionshinder. Trots att skolan är
jättebra, och lärarna superduktiga. (Många föräldrar och barn har det
mycket, mycket värre.)
Så klart att de också kan få göra fel ibland, men
jag måste ju säga ifrån när mitt barn får skäll istället för hjälp med
sitt funktionshinder. Som tur var hörde jag det. Det hade varit värre om
jag inte hade varit med. Tänk vad många sådana små tillfällen gör med
ett litet barns självförtroende. Inte nog med att de glömmer saker. De
får skäll också för sitt misslyckande. Ingen gör skit för sig själv med
flit eller för att de är lata. Glöm aldrig det! Det ligger alltid något
annat i botten. Det gäller att ta reda på vad och sätta in rätt stöd,
strategier osv. Så att man har en chans att lyckas som alla andra.
I det
här fallet är det ju enkelt löst så länge det är någorlunda varmt. Jag
kan gå och lämna jackan så får han gå de 200 meterna utan. När det är
kallt så kanske han kommer ihåg jackan automatiskt, men det vet man
aldrig. Ty barn med autism känner ibland inte kylan ordentligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar