Translate

tisdag 15 mars 2016

Studie om datorspel - vem vill vara med?


Idag så vidarbefodrar jag information om en studie till mina läsare. 
----------------------------------------------------------------------------------

Har du en autism- eller Aspergerdiagnos? Vill du svara på ett frågeformulär om dataspelande?

Mitt namn är Martin Sundberg och jag studerar psykologi på Eötvös Lorand University i Budapest, Ungern. För tillfället gör jag en studie, tillsammans med min professor Adam Tackas (PhD), om autism och dataspelande. Vi behöver därför folk som har en autism eller ASD diagnos och vill svara på några frågeformulär över internet. Deltagande i studien är frivilligt och anonymt och formuläret tar ca 5-15 minuter att svara på beroende på hur man svarar.


Med den här studien hoppas vi få mer insikt i de olika motiven varför personer med autism spelar onlinespel och olika faktorer det möjligtvis kan vara länkat med. Det har tidigare visats att personer med autism spenderar mer tid vid datorn och att personer med autism som befinner sig på sociala medier har fler och större bekanstskapskretsar än de som inte gör det. Dessutom har det gjorts studier där onlinespel har använts som ett verktyg för att utveckla sociala färdigheter hos barn med bl.a. autism.

Länk till studien: https://docs.google.com/.../1YNgKkJHWdiIvtQ4W.../viewform...

Tack på förhand!

Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar