Translate

lördag 2 april 2011

FN:s världsautismdag! Länk- och boktips

Idag är det FNs världsautismdag. Då tänker jag passa på att rekommendera www.autism.se och www.autismforum.se, där ni kan läsa fakta om autism. Det var där jag själv började en gång i tiden. Jag kan kan även rekommendera de böcker som Tony Attwood skrivit.

Och jag vill gärna uppmuntra er att berätta för andra, det ni vet om autism. Människorna med autism behöver vår förståelse! Vi behöver möta dem på halva vägen. Och de behöver förstå oss. De behöver (oftast) lära sig de sociala koderna och de måste även träna på annat. Vi måste hjälpa dem! Men för det är de inte korkade! Å nej, många autister besitter de mest fantastiska förmågor! Men glöm aldrig att de också är individer som du och jag. En autist är inte den andre lik. Det finns vissa gemensamma drag och svårigheter som de oftast har, men bara för det kan man INTE säga: "Så här är en autist/aspergare!" Tillåt dem att vara olika, och se det vackra hos varje individ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar