Translate

fredag 7 december 2012

TEMA: Traditioner - Julafton

Ikväll tänker jag berätta hur vi firar julafton i vår familj. Sammanfattat, så är julafton i den här familjen en lugn dag här hemma med julklappsöppning, lite julmat, tomten och fri lek.

Lite detaljer:
  • På morgonen när barnen vaknar hittar de julklappar under granen. Eftersom barnen har svårt för att vänta, får de öppna paketen direkt. Det är ungefär hälften av julklapparna som ligger under julgranen. Och det är alldeles lagom mycket. Barnen börjar sedan leka med julklapparna. Ja, sönerna leker faktiskt. Inte riktigt lika bra fantasilek som neurotypiska barn, men de leker. Och det är mycket konstruktionslek. Förra året fick de lego och Briotågsdelar.
  • Efter ett tag får de pausa leken och komma och äta frukost. Under tiden tittar vi på någon julfilm, t ex hur Petsson och Findus firar jul, eller Tomtens julverkstad.
  • Därefter får de fortsätta leka med sina nya leksaker. 
  • Under tiden försöker vi spela lite julmusik, men om någon inte vill lyssna mer, så stänger vi av. Ibland stör musik deras lek, så då stänger vi av.
  • Sen kommer jullunchen, bestående av potatis, köttbullar, ägghalvor, kål, sill, lax och lite annat tillbehör. Vi gör ungefär så mycket vi orkar. Heller skippa något än att stressa. Det är sällan något barn kommer på något de saknar. Förra året hade vi inte Janssons frestelse t ex, och det gick bra.
  • Efter maten mera lek. Tomten kommer rätt så snart, med återstoden av paketen, så att barnen ska hinna leka med dem också innan det blir läggdags. Det är maken som klär ut sig. M vet förstås att det är pappa, men lite obehagligt är det ändå, så maken brukar säga några ord med sin vanliga röst till till M så han känner igen honom. Därefter lugnar M sig. Jag kan väl inte direkt säga att jag är så förtjust i detta lurendrejeri som hela tomtegrejen innebär, men men småttingarna tycker det är kul i alla fall..... Eller så är det bara ute efter paketen, som rätt många andra barn.
  • Är det snö, sticker vi garanterat ut och åker lite pulka. 
  • Därefter har vi ätit risgrynsgröt. Jag vet inte hur jag ska lösa det nu när M och jag äter gluten- och mjölkfri mat. Det är risk att det blir risgröngröt kokt i rismjölk med kokosolja utan smak. Det ska nog gå bra, tror jag. Eller så får de havregrynsgröt med kanel. Det gillar de. Och vi ställer nog fram lite nötter, russin och frukt. Och gluten- och strösockerfria pepparkakor.
  • Vi tänder på julbelysningen i trädgården. Det tycker barnen är mysigt.
  • Därefter mera lek kanske något mer att äta som är valfritt. Och så blir det förmodligen sagoläsning eller julfilm på stora TVn. Någon julsaga. Och därefter i säng.

Det här skippar vi:
  • "Barn-road-show" till släktingar. Den som hör av sig och vill fira med oss, är hjärtligt välkommen hit. Barnens farmor och min syster har varit här tidigare om åren. Någon gång har vi firat förmiddagen hos barnens kusiner, men numera ses vi i mellandagarna istället.
  • Gamla traditioner, som inte passar oss. Vilket jag tror är det flesta traditioner. Det finns inget speciellt klockslag man öppnar paket. Inte heller någon bestämd tid då tomten kommer. Det enda som är fast är måltiderna, och så är det ju alla dagar.
  • Godis. Barnen äter bara godis på kalas. Väldigt sällan hemma. De blir hyperaktiva och mår dåligt av för mycket strösocker. Vi dricker inte heller läsk, så de vet inte vad julmust när. Jag tror att jag kommer pressa lite färsk juice till dem. Man kan mysa på så många andra sätt, än att proppa barnen fulla med socker. Det är ju dessutom svårare att mysa med barn som flänger runt....
  • Kalle Anka klockan 15. Maken och jag har redan tröttnat på detta för många år sedan. (Ja faktiskt!) Och barnen som brukar få se tecknat alla dagar, sitter aldrig kvar ändå. Vi visar delar av detta vid andra tillfällen under året istället. När Kalle, Musse och Långben åker husvagn passar ju egentligen bättre under den varma årstiden. Och Tomtens julverkstad har de redan sett minst 20 gånger.
  • Övrig TV. Vi vuxna tittar väldigt sällan på TV.
  • En massa julpynt, eftersom de ändå tar sönder det vi har. Nu gick precis en elljusstake sönder. Det var lillasyster som sparkade den så den välte. Lite farligt. Vi får köpa nya saker när barnen blivit lite äldre.
Hur firar ni julafton?
Fler blogginlägg från andra bloggare på temat traditioner hittar ni här.

6 kommentarer:

  1. Det låter som en riktigt mysig och avspänd jul. Precis som det borde kunna få vara även i familjer utan diagnoser.
    tomten har jag avslöjat för min pojke. Jag tyckte det kändes taskigt att lura någon som tror ordagrant på vad man säger. Hans jämnåriga hade ju genomskådat det för länge sen. I övrigt har vi nog en jul somm är ganska lik den du beskriver. En jul som är anpassad till oss med lite extra mys men inte för mycket outtalade förväntningar och överaskningar.
    God jul önskar Lotta & pojkarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta och god jul på er också! :)

      Håller helt med dig. Jag tror att alla barn mår bättre av att få vara hemma och leka med sina nya leksaker.

      Jag förstår absolut det där med tomten, att du berättat. Lite taskigt att han skulle tro, om ingen annan gör det. M lurade oss. Han sa att farmor hade berättat att det var pappa. Så vi erkände och var lite sura på farmor. Men när vi frågade farmor, hade hon absolut inte sagt nåt. Så där blev vi lurade tillbaka av M. ;)

      Radera
  2. Just det! Risgrynsgröt utan mjölk gör vi på kokosmjölk. Jag använder färdigkokt ris som sen får koka ihop med kokosmjölken. Det blir jättegott (om man tycker att kokossmaken är ok förstås)./ Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det låter jättegott! Jag testar kanske detta också. M hatar kokossmaken, men vi vuxna älskar det. Och vi behöver fler rätter att äta. ;)

      Radera
  3. Vi firar nog jul ensamma i år. Förra julafton jobbade maken. Mina bröder var här och hjälpte till. Vi har alltid tidigare haft att tomten kommer efter Kalle Anka. Julen 2010 löste vi tomtens besök så att maken klädde ut sig tidigt på morgonen. Vred på duschen och låste toadörren. Sen satte han igång julmusiken så högt att barnen vaknade. Vi skyndade ner och han se tomten försvinna genom altandörren. Han hade lämnat en lapp där det stod att han inte skulle hinna komma så barnen fick öppna julklapparna direkt. Det var den lugnaste julafton vi haft :) Förra julen fick barnen öppna en del av julklapparna på morgonen. Det var också en lugn julafton. Tomten var makens kusin som barnen aldrig hade träffat. V vet att tomten som kommer på julafton är en utklädd person, men han tror fortfarande på tomten som bor i Nordpolen :) Vi äter jullunch. Barnen mest potatis, köttbullar och prinskorvar. Sen myser vi bara och tar det lugnt. Vissa jular är vi hos mina föräldrar eller makens föräldrar. Men då är vi där över hela julen. Inget flängande på julafton. Under min uppväxt firade vi alltid jul själva. För mig vore det helt okej att göra det varje jul :)

    SvaraRadera