Translate

lördag 20 juni 2020

Nej tack!, sa plutten

Plutten pratar inte så mycket och vi misstänker att det till stor del beror på att han har vätska bakom trumhinnorna. Alltså han har vätska bakom trumhinnorna, för det är utrett. Audionomen fångade det på testet och öronläkaren såg det när han tittade i öronen. Vi väntar på en tid för insättning av rör. När det blir beror lite på hur pandemin utvecklar sig, dvs om narkosläkarna behöver vara hos -COVID-patienter eller inte.

Lillebror hör tydligen ungefär som man själv hör under vattenytan. Vi jobbar just nu på att prata högt och tydligt till honom för hjälpa honom komma igång med talet så gott det går. Han förstår mycket. Det märkte vi när maken sa: "Nu ska vi gå upp" när de var i poolen och han missuppfattade och trodde att det var upp till ovanvåningen och lillasysters (hans storasysters) lego som maken menade. Han ställde sig vid grinden och skrek.

I alla fall, det ger lite resultat att vi talar högt och tydligt. Igår började han säga "Nej tack!" Det låter ganska näpet när en 2,5-åring säger "Nej tack!" Väluppfostrat. Men ingen skulle väl få för sig att lära en 2,5-åring att det heter "Nej tack!" inte "Nej!"? Vi har absolut inte gjort det. Lillebror säger "Nej tack!" för att vi andra gör det. Han härmar.

Det sägs att vid autism så har man svårt att härma. Det har med spegelneuronerna att göra. De har tyvärr ganska få. De har helt enkelt svårt att härma. Det märkte vi så fort M skulle lära sig någon nytt. Han kunde inte lära sig genom att se någon annan göra något. Man fick bryta ner det i småbitar och guida honom när han gjorde det. Att gunga var ett exempel.

Jag kommer aldrig glömma när lillasysters kompis mor sa att hon var så väluppfostrad. Barnpsykolog är hon också. Jag blev rätt paff, för efter att ha haft barn nr 1 och 2 med autism så är inte aktiv barnuppfostran det man lägger krut på. Alltså att drilla barnen till rätt beteende, för det går liksom inte med barn med autism. Så när lillasyster kom så gjorde vi inte det med henne heller. Men hon härmade oss vuxna antar jag. Gjorde mot andra så som vi gjorde mot henne. Och hon lärde sig givetvis också på förskolan.

Det är ju faktiskt inte konstigt att barn med autism inte blir "väluppfostrade". Hur ska de kunna? Mycket av det bygger på att man kan härma. Sen är det en massa annat som också spelar in som mentalseringssvårigheter, sensoriska svårigheter (som gör en trött och att man har svårt att hänga med i det sociala), men det tänker jag inte gå in på nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar