Translate

måndag 25 oktober 2010

Har han ADHD också?

Jag tror det! Jag har trott det ett tag nu - att han har ADHD också. Min man tror det också. Det var en av de första sakerna jag sa efter att vi (äntligen) fått hans diagnos för ett år sen: "Skickar ni oss till ADHD-teamet nu?" Nejdå, tyckte de. Jag skulle stått på mig!

Ikväll pratade jag med en av mammorna på kursen jag går. Hon berättade att hennes son har ADHD förutom autism och beskrev hur han brukade vara. Det lät precis som att det var M hon beskrev. Samma överaktivitet! När hennes son hade fått diagnos ADHD, hade han samtidigt fått medicin och blivit mycket bättre. Jag blev väldigt lycklig när jag hörde det, och samtidigt helt förtvivlad. Lycklig för att hennes son blivit bättre och för att det kanske ändå finns en medicin som kan hjälpa min son. Förtvilvlad eftersom läkaren i vårt team sagt till oss att ingen medicin finns för den "törstiga handen" och hans överaktivitet. Alltså, ibland undrar man...

M är väldigt överaktiv. Bl a så pratar han konstant, springer runt som en yr höna långa stunder varje dag, viftar med snören hela dagen om han själv får bestämma, kan inte sitta still vid matbordet, skramlar med allt möjligt när han väl sitter still vid matbordet osv osv. Jag överdriver inte om jag säger att jag varje morgon tjatar tillbaka honom till matbordet ca 20 gånger för att äta upp frukosten. Det är ju svårt att blunda som förälder när det är så här. Varför lyssnade inte utredningsteamet på mig???

Ibland på kvällen, när M är väldigt trött, kan vi ha en magisk stund med honom. Handen är inte längre "törstig", han är lugn och tittar rakt på oss och dialogen funkar perfekt. Det är som att han blir normal en stund eller vaknar upp ur sin egen värld. Det är så underbart och vi njuter verkligen av de minuterna. Det tar emot att lägga honom då, fastän han är så trött. Tänk om han alltid kunde vara så! Det är det medicinen gör: Lugnar dem! Nu måste vi ligga på för att han ska hamna i en ny lång kö för utredning, men det verkar åtminstone som vi har skolpersonalen med oss. (Hans fröken var med på kursen och hon verkar tänka likadant.)

1 kommentar: