Translate

tisdag 15 november 2011

Tid vid beslutsfattande

I mitt inlägg "Ångvälten och Skånegåsen" från förra månaden, nämnde jag vikten av att maken får tillräckligt med tid att tänka efter innan han tar ett viktigt beslut. I måndags var jag på en föreläsning om autism och motivation. Den väckte många nya tankar. Bl a så berättade föredragshållaren om en kille som alltid behöver två dagar att tänka efter när han får en förfrågan om en ny aktivitet. Får han inte den tiden blir svaret alltid nej. Han blir för pressad. Vet den som frågar om det, så kan man ta ett initialt nej med ro. Då kan man svara: "Du behöver inte bestämma nu, men du kan väl fundera på det." Och information om vad aktiviteten innebär i form av förklaringar och bilder, hjälper förstås till.

M fick nyligen en inbjudan till lågstadie-disco och det var precis det som hände. Nej, han vill inte gå sa han reflexmässigt när han kom hem från skolan. Men jag tror han ändrar sig. Eller åtminstone kommer han vilja göra ett försök att vara med. Han kan ju alltid gå därifrån om man inte gillar det. Han gillade i alla fall discot på fritids sist, så lite nyfiken är han nog. Jag är så tacksam för hans pedagogiska och lyhörda personal. De kom själva på att han skulle få vara med och hjälpa till att ställa i ordning utrustningen, innan discot satte igång. Då gick det jättebra, och han tyckte det var var så kul. Det var nog för att han fick närma sig alltihopa i små steg.

2 kommentarer:

  1. Tack för många bra o konkreta tips i din blogg!!

    Toppenbra att han fick vara med o rigga!!
    Jag har Asperger och vill också ha betänketid inför nya förslag. Jag tänker att det har att göra med svårighet med föreställningsförmågan. Även om någon förklarat muntligt, kan jag inte se en inre bild av hur det nya ska bli. För mig minskar ångesten för att tex resa på kurs om jag förutom dagsprogrammet får se foto på kursledaren o helst byggnaden utifrån och lokalen också.

    SvaraRadera
  2. Tack själv Jessica! Kul att kunna ge tips och f a att du som aspergare tycker att de är bra. :)

    Du har nog helt rätt om föreställningsförmågan. De flesta människor vill nog ha bilder innan, antingen inre eller foto. Och det är ju oftast väldigt lätt fixat. Många gånger kan man googla upp bilder på både lokaler och personer (facebook), så detta blir bättre och bättre i samhället. Allra helst skulle alla företag och institutioner ha hemsidor man kan titta på och förbereda sig. De kan ju ha det lösenordsskyddat, om de inte vill finnas med på bild offentligt.

    SvaraRadera