Translate

torsdag 24 november 2011

Ett lotteri

Tänk er följande lotteri:

Insats: Några tusen om året

Vinstchans: På 9 av 10 lotter får du en knapp, som du kan trycka på när du enkelt vill uppleva små stunder av högre lycka och avkoppling, utan minsta ansträngning. Nackdelarna: Vissa andra stunder blir sämre, precis som din totala hälsa.

Den 10:e lotten är en nitlott. Du får en knapp. Den funkar precis som de 9 första knapparna, till en början. Så du märker inte vilken lott du fått. Efter ett tag händer något hemskt: Fördelarna bleknar bort till oigenkännlighet och nackdelarna ökar explosionsartat. Samtidigt tar knappen överhanden. Du sitter fast i den. Den förhäxar dig att trycka på den om och om igen. Fast du märker förstås inte allt detta, inte till en början i alla fall. (Senare när det gått längre, så upptäcker du det kanske själv, om du har tur.) Du tycker att livet är lika bra som det var innan, om inte bättre. Din familj märker dock tidigt vad som hänt dig och lider oerhört av detta. Men det förstår du förstås inte, utan du lever kvar i din egen värld. Knappen hjälper dig glömma de besvärliga släktingarna som vill få dig att lämna tillbaka den.

Hade du köpt en lott? Eller har du redan köpt en lott, utan att tänka på det? Vilken knapp fick du? Har du någon aning? Glöm inte att den 10:e knappen är VÄLDIGT förrädisk...

Min pappa köpte en lott i sin ungdom. Han fick den 10:e lotten. Det värsta är att jag inte tror de 9 första fanns när han köpte den. Eller så stod hans namn redan på den 10:e lotten. Det var i alla fall förutbestämt att han skulle få just den.

Jag köper aldrig några lotter, speciellt inte dessa.... Och jag tycker faktiskt inte att jag behöver någon av de 9:e första knapparna. Med enkla medel och knep, kan jag uppnå lika mycket lyckokänslor och avkoppling, som med knapp. Och utan knapparnas nackdelar. Dessutom gratis, eller för en betydligt lägre kostnad.


PS. Om någon undrar vad jag menar: Jag tror att min pappa fastnade i alkoholmissbruket, eftersom det blev som "självmedicin" för honom, mot hans AS/ADHD. Ingen bra medicin, jag looooovar! Alkoholen lugnade hans ADHD-nerver och tog tillfälligt bort hans depression som han fått p g a att leva med asperger, utan att veta om det. Det är i alla fall min teori, så som jag känner honom.

PS 2. Jag vet faktiskt inte om han lever just nu. Kanske är han nykter och lagar mat till sig själv, eller så ligger han stupfull och hög på sömntabletter i sin säng. Jag orkar faktiskt inte ta reda på vilket, just nu.

PS 3. Det sägs att var 10:e vuxen är alkoholist. Jag tror det stämmer. När jag berättar om min pappas missbruk, brukar de flesta säga att de har minst en alkoholist i släkten. Är det ett bra lotteri vi har, för oss själva, våra barn och varandra?

PS 4. Om dina släktingar eller vänner pratar allvar med dig om dina alkoholvanor, då kan du vara rätt säker på att du fått den 10:e knappen. För de är säkra på sin sak. Annars skulle de inte ta denna jobbiga diskussion med dig, som de tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar