------------------------------
Jag kan bara bekräfta att M också har begränsat med energi för att orka med skolan. Han behöver få komma hem fort så han kan för att få återhämta sig i lugn och ro med mig innan övriga familjen kommer hem, speciellt hans lillebror med samma diagnoser (autism och ADHD). Lillebror vill så gärna umgås med honom och tjatar på M på ett för M mycket jobbigt sätt (drar i honom, puttar, tar gosedjur i hans ansikte, låter honom inte vara vad jag än säger). Vi har valt att ha lillebror på fritids så länge han orkar p g a detta. Att M kommer hem senare går alltså ut över båda mina pojkar. M blir tröttare av att vänta i skolan istället för att få koppla av hemma, oftast utomhus i vår lilla trädgård där han tankar energi. Och lillebror blir drabbad då vi måste försöka ha honom längre på fritids innan han också kan få komma hem och vila. Eller så kommer han hem vanliga tiden för att han inte orkar vara kvar på fritids och då möts han av en trött M som inte orkar umgås med honom och det blir lättare bråk mellan dem och sårade känslor. Lillebror har också en ansträngd skolsituation (men funkar i vanlig skola hittills - han går i fyran) och har varit på väg att bli hemmasittare förra skolåret (men det redde upp sig tack vare insatser från skolan). Lillebror har en resursperson i skolan och på fritids så han är också ett kostsamt barn för kommunen. Lillebror har alltså precis börjat mellanstadiet och det finns en hel del frågetecken kring om han ska orka med det i vanlig skola. Skolan och vi föräldrar gör allt för att det ska funka och för att han ska orka vara kvar, för det är i vanlig skola som vi ändå tror att han passar bäst. Situationen är oerhört skör för dem båda och det finns små marginaler. Det finns också en lillasyster som gärna vill träffa sina bröder och umgås med dem utan bråk, samt en liten bebis som naturligtvis far illa av bråk. Jag har valt att jobba halvtid (när jag inte är föräldraledig), just för att M ska få denna vila och för att vi ska kunna fungera som en familj på eftermiddagen och kvällen. Det har ju fungerat i två år med hämtning klockan 14, så jag förstår inte alls varför de inte fixar detta nu. De ska vara till för barnen, inte tvärt om.
Som jag skrivit tidigare så
ökar Ms tvång och oro när han blir stressad och inte kan återhämta
sig tillräckligt. Detta har även Ms pedagoger upplevt den här
terminen med den start som varit.
Det är också viktigt att tänka
på att eleverna oftast varit inomhus hela dagen (pedagogernas val för
att verksamheten flyter på bäst så och det ifrågasätter jag inte) och
att det därför är viktigt för dem att komma hem
så tidigt som möjligt på eftermiddagen så de kan gå ut i en lugn miljö
och få lite dagsljus medan det ännu är ljust. Dagsljusets påverkan på
ork, vakenhet och depression är väl dokumenterad. Nu går vi mot mörkare
tider så det blir snabbt mörkare på eftermiddagarna,
för att landa i den mörkaste tiden när barnen är som tröttast (i slutet
av terminen).
Vi föräldrar har bett om ökade
insatser från barnhabiliteringen och vi kommer även gå KOMET-kursen som
skolområdet erbjuder den här terminen. Vår tillvaro är skör och vi
behöver den hjälp vi kan få för att kunna ta hand
om våra pojkar på bästa sätt. Att få hem M direkt efter skolans
slut känns därför rimligt. Speciellt som kommunen inte kan erbjuda rätt
stöd för M på skolan som vi bor granne med och där
han gick tidigare.
Även jag ber dig att på
nytt ta upp dialogen med persontransporter. Jag är orolig för hur det
ska gå den här terminen för båda mina stora pojkar. Stort tack för det
du har gjort tidigare! Morgonen har t o m blivit
bättre än tidigare. 😊 Det hjälper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar