Translate

måndag 4 juni 2018

Att förstå vad andra tänker

Vi har genom åren haft jättemycket problem med att lillebror inte lyder oss. Nu i sommar tänker jag göra en insats genom att rita många seriesamtal där jag förklarar vad andra människor tänker när de gör och säger olika saker. Dvs människors bakomliggande orsaker till sitt handlande. För det tror jag inte att han förstår. Men övning ger färdighet tänker jag.

I går så hade vi hans två bästa kompisar här. Det är två brorsor som älskar samma typ av datorspel. Jag är kompis med mamman och pappan är kompis med maken. Inte konstigt att de trivs så bra ihop. 😊 Tyvärr blir det inte så ofta eftersom de bor en bit bort. De här två killarna har ingen NPF och är väldigt artiga och trevliga. Ställer aldrig till problem här. Lillebror däremot är ju en liten olydig ögontjänare. 😠 Igår så betedde han sig illa och olydigt vid flera tillfällen. Så illa att jag har sagt att han inte får bjuda hem dem igen förrän han visar att han kan lyda och bete sig lite bättre. Man får använda de ess man har i rockärmen med honom..... Pust!

I alla fall så ritade jag ett seriesamtal med en av de olydiga sakerna han gjorde igår. Det var ju jättevarmt igår och som ett bus så skulle han spruta vatten på killarna med vattenslangen när de hoppade i studsmattan. Jag visste att pappan var på väg för att hämta dem strax så jag röt åt honom att sluta. Det slutade med att jag fick ta nyckeln till vattenutkastet. Då gick han och hämtade en vattenpistol och fyllde medan jag var upptagen med de andra barnen. "Det är ju mindre vatten i den." sa han. Ren olydighet alltså. Så med enkla streckgubbar förklarade jag att jag tänkte på att pappan inte skulle gilla om hans två söner var helt blöta när han kom. Att pappan inte ville ha två blöta barn i sin bil. Och att pappan i sin tur skulle tänka att han inte ville att de skulle komma hit fler gånger. Rätt avancerat alltså. Jag tänker på vad pappan skulle tänka. Svårt för lillebror att se. Och förklaringen var ju att jag i slutändan satte stopp för det för att jag vill att killarna ska kunna komma hit fler gånger, för allas bästa och speciellt för lillebrors skull. Lillebror ser nog bara mig som en som sätter stopp för hans roligheter. Han förstod inte att det var precis det han själv höll på med fast på längre sikt. Men det blev tydlig efter min förklaring.

Jag förklarade även hur maken tänker när de spelar datorspel. Maken är verkligen generös med sin tid. Spelar ibland med lillebror fastän han själv inte vill. För att han är lite för snäll och även för att lillebror är så svår att vara förälder till. Vi är helt enkelt beroende av att han är nöjd emellanåt för annars blir det kaos i familjen. Så maken spelar ofta när han egentligen vill göra något annat. Och får han något tack för det? Nej, oavsett när han stänger av datorn så vill alltid lillebror ha mer. Han tröttnar aldrig på att spela. Så lillebror börjar skrika och gnälla på maken. "Spela mer!" Så detta förklarade jag också. Att maken spelar fastän han inte vill (ledsen gubbe) för att lillebror ska bli glad. Att maken blir ledsen när lillebror skriker på honom efteråt. Att maken inte klarar mer när han går från spelet. Att lillebror behöver vara lite mer tacksam. Vi får se om det hjälper. Inte bra att maken ska behöva spela när han inte vill, men så har vi det just nu.

Och nej, jag är inte särskilt bra på att rita men det gör inget för jag är bra på att berätta med inlevelse och genom att peka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar