Translate

torsdag 28 juni 2018

Kärleken är ett träd

Ända sen jag var höggravid har lillebror förskjutit mig:

"Du är fet och ful."

Det spelade ingen roll att jag hävdade att jag faktiskt bara var gravid. (Det var inte många extrakilon den här gången.) Nej, jag var fet och ful och han ville inte ha med mig att göra alls.😔 Och sen när lillebror var ute så ville han fortfarande inte ha så mycket med mig att göra. Han kom inte ens och hälsade på på BB (men jag hade inte förväntat mig det). Givetvis så har vi umgåtts och jag har haft hand om honom men han har ofta ryggat tillbaka, speciellt om jag haft plutten på armen. Jag har varken fått krama, pussa eller mysa med honom och då ska ni veta att han ofta ville mysa med mig innan. Gärna sova tätt, tätt intill mig. Och mina pussar störde honom inte.

Nu vill han hela tiden att vi ska ta bort plutten och att plutten ska vara tyst. Och han t o m puttar iväg oss och stänger dörrar om oss så han slipper höra plutten. Pluttens ljud är enormt jobbiga för honom. Och då ska ni veta att plutten är en väldigt go och glad bebis. Skriker inte så särskilt mycket mer än när han har en god anledning. Det är kanske mer att när han låter så påminner han lillebror om att han finns. 😩 Jag är enormt tacksam för att lillebror hittills inte försökt skada plutten. Han säger ofta att han vill, men han gör aldrig något. (Men vi har alltid uppsikt så det inte kan ske. Man vet ju aldrig och man skulle aldrig förlåta sig om det hände något.)

Nu, tre kvällar i rad, så har lillebror öppnat upp för mig igen och jag är enormt tacksam. 😍 För det har varit jobbigt att inte får mysa, krama, trösta eller pussa min docksöte 10-åring som jag älskar så mycket. Inte knappt får krama om honom godnatt. Jag vet inte vad det var, men jag var inne hos honom och klappade på honom när han var mörkrädd. Han funderade själv och sa "det var längesen vi myste". Och sen låg vi och kramades i hans säng.

Jag förklarade för honom igen, det som jag sedan länge förklarat för barnen: Kärleken är ett träd. När man får en ny människa i sitt liv som man älskar så växter det ut en ny gren på kärleksträdet. Det tas alltså inte någon kärlek från någon annan utan det blir en helt ny gren. Det kan också bli små nya grenar på de andra grenarna, t ex så älskar jag lillasyster även för att hon är storasyster numera. För den kärleken behövs det en liten ny gren på hennes stora gren. (Hjärtat är kanske fraktalt vem vet? 😉)

Ni ser ett exempel på ett kärleksträd som jag bad min nya illustratör rita. Jo, jag har blivit med illustratör. 😀 Perfekt med en duktig illustratör i familjen som dessutom ber om att få nya jobb hela tiden. Ja, hon får betalt. 😂 (Tur hon inte är så dyr för jag är inte rik.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar